
Ha nem használ a szép szó, majd fog a félelem
A mexikói rendező-forgatókönyvíró, Michel Franco Új világrend című, Ezüst Oroszlán-díjas filmje egyrészt vérfagyasztó disztópia a ma ismert politikai rendszer összeomlásáról, másrészt pedig az a fajta hatásos, kijózanító figyelmeztetés, amelyet kötelezően le kellene vetíteni a kiváltságos elit tagjainak, hogy jó dolgukban ne feledjék: ha nem veszünk tudomást az egyre növekvő társadalmi egyenlőtlenségekről, könnyen elszabadulhat a pokol.

A lakodalom helyszínétől alig néhány utcányira már káosz uralkodik. A felkelők többek között egy közkórházat is elfoglalnak és kiürítenek, a család egyik egykori alkalmazottja, Rolando felesége azonban meghal, ha nem műtik meg sürgősen. A férfi megalázkodva érkezik a családhoz és anyagi segítségért könyörög, hogy egy magánkórházban elvégeztethessék a beavatkozást, ám volt munkáltatói nem érzik úgy, hogy oda kellene adniuk a kért összeget, pedig láthatóan nem vágná őket földhöz a kölcsön… A menyasszony, Marianne az egyetlen, aki mindenáron segíteni akar, ezért hát a jelenlegi személyzet egyik tagjával kocsiba ül és elindul Rolando lakásához, hogy odaadja neki a pénzt. Csakhogy a város nagy részét már térdre kényszerítette az új világrend. Marianne-t túszul ejtik és csillagászati váltságdíjat követelnek érte, a lakodalmat pedig fegyveres szabadcsapatok szállják meg, akik válogatás nélkül ölnek. És úgy tűnik, a harag, az indulat megfékezhetetlen…



E cél az Új világrend esetében igen világos, s bár a történet Mexikóban játszódik, úgy érezzük, játszódhatna a Föld bármely másik pontján is, ugyanis nem Mexikó az egyetlen hely, ahol a kiváltságosok nem vesznek tudomást a szomszédjukban lévő nyomorról. Michel Franco és alkotótársai valóban igen univerzális témát dolgoznak fel, közben viszont figyelnek a helyi sajátosságokra, nemcsak a környezet realista fényképezésekor, hanem még a színek megválasztásánál is – gondolok itt arra, hogy a felkelők által használt zöld festék, a család gyönyörű otthonának tiszta fehérsége és Marianne piros kosztümje egyértelműen Mexikó zászlajára rímelnek.
Az Új világrend intellektuális film, amely azonban nem csak az értelmezés terhét rója a nézőre. Megköveteli a figyelmünket, de a kitartásunkat is, sőt azt inkább. Brutális és megrázó, és utána olyan érzésünk van, mintha gyomron rúgtak volna minket. És ez az érzés az, ami miatt sokan nem fogják bírni – azt nem is merem mondani, hogy élvezni – ezt a filmet. Mert tényleg könyörtelen. De néha pont egy ilyen félelmet keltő rémálom kell hozzá, hogy a lidércből ne legyen valóság. Pontosan ezt szeretné elérni ezzel a filmmel Michel Franco. És csak remélhetjük, hogy még nincs késő.


