
Ember embernek farkasa
A Külön falka egyszerre szól a szülő-gyerek kapcsolatról, valamint az előítéletekről, a megbocsátásról és az elfogadásról. A börtönviselt apa és a tőle eltiltott kislánya előtt több út is áll, de nem kizárólag rajtuk múlik, melyiken indulnak el és hogy közös-e az irány. Karlovy Varyban szerették, Miskolcon szerették. Kis Hajni első nagyjátékfilmje persze nem csak azért született, hogy mindenki szeresse, de jól esik leírni, hogy mi is így voltunk vele.
A börtönből frissen szabadult Tibor (Dietz Gusztáv) a pesti éjszakában kap munkát kidobóként, napközben pedig a testvérénél húzza meg magát. Pénze, megtakarítása, jövőképe nincs. Lányát a nagymama eltiltja tőle, pontosabban azt hazudja neki, hogy úgysem fogja keresni őt. Az iskoláit gyakran váltogató Niki (Horváth Zorka) hihetetlenebbnél hihetetlenebb történetekkel áll elő, hogy nélkülözésekkel teli, irigylésre cseppet sem méltó életét elfedje újdonsült iskolatársai előtt, menőnek tűnjön, barátokat szerezzen. Minden tiltás ellenére egy nap a kislány mégis úgy dönt, hogy apja nyomába ered, a találkozás pedig mindkettőjük életét fenekestől felforgatja. Ketten állnak szemben a világgal, a farkasok közt ők egy külön, erős falka.
A közösségi média, de lassan az élet szinte minden területe másról sem szól, minthogy emberek ítélkeznek mások felett. A halálbüntetés visszaállításán felül a középkori módszereket megszégyenítő, válogatott kínzásoknak vetnének alá bárkit, aki olyat tesz, amit ők természetesen soha nem tennének és velük együtt mindenki mást is, aki veszi a bátorságot és higgadtságra int. Az egyik talán legfontosabb, egyben legelkeserítőbb jelenet az, amikor a nyomozó mond ítéletet Tibor felett azzal, hogy kimondja, történjék bármi, a bűnöző az bűnöző marad. Mindezek után mit gondoljon erről egy átlagember, egy olyan, akinek nem munkája a bűnüldözés?
Niki lesz az, aki minden tiltás ellenére egyre közelebb kerül hozzá még akkor is, amikor szemtanúja lesz, ahogy a benne tomboló erőszak felszínre tör és tudomást szerez a viselt dolgairól, a jelenlegi és jövőbeni kilátásokról. Mert valahol mégiscsak az apjáról van szó, akit senki nem szeret, akinek senki nem akar megbocsátani, akinek senki nem ad még egy esélyt. És igen, félő, hogy az együtt töltött idő hatására a kislány is elindul a bűn útján, hiszen már most is egy problémás gyerekről van szó, de az is lehet, hogy pont fordítva sül el a dolog és ő téríti észhez az apját. Tibor ugyanis jelenleg ott tart, hogy nincs miért megváltoznia, nincs miért élnie, küzdenie.
Kis Hajni első nagyjátékfilmje őszinte és emberi, a közölnivaló és az ehhez nélkülözhetetlen szereplők kiválasztásának átgondoltsága okán igazi filmélményt nyújt. Kétszer láttam, először lekötött maga a történés annak minden pozitívumával és negatívumával, majd másodjára a finomságokra figyeltem, a fényképezésre, a zenére, a vágásra, a két, teljesen amatőr főszereplő testbeszédére és mimikájára, a külön falka cinkos összekacsintásaira. A környék ismerős, itt nőttem fel és itt élek most is, az emberek ismerősek, köztük nőttem fel és köztük élek most is, a mondanivaló pedig erős és örök, elgondolkodtató és a maga nyers, kíméletlen módján még szórakoztató is.


