Fejlesztő/Kiadó: Realities.io; Platform: Oculus Quest, PSVR
A Puzzling Places nemcsak átültet egy remek időtöltést digitális formába, de csavar is egyet rajta.
Közeleg a karácsony, ilyenkor gyakori szokás, hogy a családtagok leülnek és közösen kiraknak egy (akár karácsonyi ajándékként kapott) puzzle-t és nincs ezzel semmi baj. Az játékok ilyesfajta analóg formái ugyanolyan szórakoztatóak, mint a digitálisak, sőt talán még egyszerűbben tudnak közösségi élményt nyújtani. Az említett műfajt sokan és sokféleképpen interpretálták már a videojátékok világába az elmúlt évtizedekben, de valahogy épkézláb, emlékezetes darab nem született, ha a VR palettán nézelődünk (vagy legalábbis az én figyelmemet elkerülte).
A Puzzling Places ilyen és nem is lehetne egyszerűbben összefoglalni, mint hogy egy 3D-s puzzle kirakós játék. Ráadásul ha hinni lehet sztorinak, ez is véletlenül született meg, nem egy gondos tervezésből. A fejlesztők egyik korábbi projektjénél az egyik 3D modellt rosszul sikerült importálni és teljesen szétesett – a többi ahogy mondani szokás történelem. Persze a fejlesztés így sem ment karikacsapásra, egy lelkes közösség támogatta a készítők munkáját Patreonon. A játék már szeptemberben kijött Oculus Questre és nagyon kedvező fogadtatásra lelt mind a játékosok, mind a kritikusok köreiben (még díjat is nyert). Most a PSVR volt soron, ami kezdettől fogva tervben volt, de a kis csapat és a Covid okán csak most realizálódhatott. Mi ezt vettük górcső alá.
Az alapok megegyeznek a korábbi változattal, pontosabban annyi különbség van, hogy a “Mars Desert Research Station Pack” címen kiadott DLC csomag itt már az alap választék része, így összesen 20 puzzle-t rakhatunk össze. A feladványok vegyesen tartalmaznak mindenféle alapanyagot. Vannak belső és külső terek (illetve ezek keverékei – például egy vasúti kocsi, ami mindkét oldalról ki van dolgozva), más leosztás szerint pedig egyszerű hétköznapi létesítmények (biliárd szoba, japán kimonó, ….) vs híres turisztikai pontok. Utóbbira a leghíresebb példa a Mont-Saint-Michel sziget lehet, a rajta található jellegzetes bencés apátsággal, de akad francia tengerparti városka, vagy Örményország legszebb turisztikai látványosságai.
A nehézséget ugyanolyan módon bonyolíthatjuk meg, ahogy az a valódi puzzle-öknél is megy (persze ott a vásárláskor adott és már nem változtatható) – van lehetőség 25, 50, 100, 200 és 400 darabra “széttörni” a feladványokat és szerencsére a program meg is jegyzi, hogy hol járunk, tehát nem kell egy menetben letudni a kirakást. Az irányítás nagyon kényelmes, a Move controllereket (népszerűbb nevén a fagyikat) használhatjuk. Van lehetőség magunkhoz húzni a darabkákat, hogy közelebbről szemügyre vehessük, csoportosítani őket, illetve bele is lehet nézni a belső térbe (mint mondtam vannak ilyen típusúak is, ilyenkor nagy előny, ha nem csak belebújva tudunk nézelődni, hanem az épp nem hasznos oldalt lebontva egy külön opcióval).
Igazából pont ennyi, amit a Puzzling Places-ről el lehet mondani. Aki szereti az ilyesfajta szórakozást (van olyan, aki nem?) és van VR sisakja, annak igencsak ajánlott darab, hiszen látványos, szép, minőségi munkáról van szó. A készítők még arra is figyeltek, hogy az egyes helyszíneken annak megfelelő hangos aláfestés legyen. A biliárdszobában például a golyók ütközésének hamisíthatatlan zaja hallatszik, ahogy pedig a városban a forgalom dudáktól megbolondított zsongása. Egyetlen ponton tudok icipicit kötözködni, mégpedig hogy a PSVR felbontása miatt a távolabbi dolgok picit nehezebben kivehetőek, de ez természetesen a platform gyengesége, nem a játékot minősíti. Reméljük hamarosan érkezik már az utód készülék a Sonytól és akkor kapunk majd folytatást Realities.io-s srácoktól.
Legutóbb ezt teszteltük: