
“Ez egy szomorú, gyönyörű világ, haver“
(Törvénytől sújtva, 1986)
A fenti idézet Jim Jarmusch egész életművét áthatja, tökéletesen jellemzi filmjei kettősségét, kontrasztos hangulatát, melyekkel sohasem a közönségsikert, vagy az eladhatóságot célozta meg. Mivel a rendező korai, minimalista alkotásai szívemnek kedvesebbek, ezért is választottam az Éjszaka a Földön című, ízig-vérig Jarmusch filmet. Régi cucc a ’90-es évekből, cinephileknek kötelező, de ajánlott mindenkinek, aki szereti még a tiszta filmeket, ahol a történet a nézők képzelőerejére hagyatkozva épül fel.
A rendező ars poeticája, miszerint „Az élet szépsége a kis részletekben rejlik, nem a nagy eseményekben”, az Éjszaka a földön című munkájára is tökéletesen illik. A történet most sem tartogat katarzist, mondjuk Jarmuschnak ez sosem volt a vesszőparipája. A film eredetileg nemes egyszerűséggel a „lanewyorkparisromehelsinki” címet kapta volna. Nem mellesleg itt van velünk (bár ezúttal „csak” zeneszerzőként) a mélabú hercege, a zenei élet Bukowskija, Tom Waits is, aki egy erős alapozásként segít ráhangolódni az előttünk álló kis kamaradarabokra. Tom Waits és Jarmusch együtt igen erős szövetséget alkotnak, hisz rengeteg közös vonásuk van. Waits is egy rendkívül önazonos művész, önkifejezése teljesen egyedülálló, színpadi kellékei nagy részét roncstelepeken és bolhapiacokon guberálja össze, koncertjeit inkább a történetmesélésre építi, így saját szabályait követve lett világsztár, s ő az, akinek alighanem az univerzum leggyönyörűbb dallamait is köszönhetjük. Jarmusch személyes jó barátja és nagy tisztelője a zenésznek, mozifilmeken kívül – akárcsak Neil Young-gal és Iggy Pop-pal – zenei videóklipet is forgattak már együtt. A színpad Jarmuschtól egyébként sem áll távol, hisz fiatalon maga is egy punkzenekar tagja volt. Tom Waits is megér egy külön cikket, ezért inkább térjünk rá magára a filmre.
Los Angeles, New York, Párizs, Róma, Helsinki (s a hajam még mindig tart…), öt nagyváros, ahol ugyanazon az éjszakán öt taxi rója az utakat, egyik utastól a másikig. Bár a forgatókönyv alig több, mint egy hét alatt állt össze, ez aligha észrevehető, s a film értékéből semmit sem von le. Mivel rövid jelenetekből áll össze (vagy nem áll össze) a történet, ezért minden szereplőnek csak pár percnyi játékidő jutott, ami itt ráadásul a legtöbb esetben csak dialógusokra korlátozódik. Egy színész számára ez nem növeli meg a karakterek kibontakoztatásának esélyét, a néző mégis mind az utas, mind a taxis szemszögéből találhat azonosulható karaktert, de legalábbis szívesen hozzászólna egy-egy beszélgetéshez. S mintha a rendező a maga és a színészek életéből is merített volna kicsit, a film tele van személyes utalásokkal.


Rómában egy túlzottan is közvetlen, folyton fecsegő és szeleburdi sofőrrel, Ginoval (Roberto Benigni) és egy pappal (Paolo Bonacelli) indul útjára egy taxi és egy szintén abszurd kimenetelű történet. Benigni hozza a szokásos formáját, nála olaszabb olaszt a rendező nem is találhatott volna a szerepre. Benigni egyébként a rendező egyik kedvenc színésze. Jarmusch az ő esetében a szövegkönyvet improvizációra cserélte, sőt, a színész még a dublőr munkáját is magára vállalta, saját maga vezette ugyanis a kis Fiatot abban a hajtűkanyarban, amit a kaszkadőrnek nem sikerült bevennie. Lehet, hogy erre tényleg csak egy olasz képes.
Az operatőri munka a független filmes rendezők (David Lynch, Charlie Kaufman, Jim Sheridan) kedvencének, Frederick Elmes-nek az érdeme, akivel Jarmusch már többször is dolgozott együtt (Kávé és cigaretta, Hervadó virágok, Paterson, A holtak nem halnak meg). Elmes esztétikai érzéke és technikai tudása ezúttal is tökéletes egyensúlyban volt. A forgatás során minden városnál két taxit alkalmaztak, egyet a külső felvételekhez, egy másikat pedig technikai szempontból a stáb számára kellett kialakítani. Utóbbi taxik esetében magát az autót egy trailerre szerelték, melyben a rendező, a hangmérnök és a fővilágosító ült. A világítást úgy oldották meg, hogy az autót alumíniumcsövekkel vették körbe, ezekre szerelték a lámpákat, úgy, hogy azok még a képhatáron kívül legyenek, így világították meg a bennük ülő színészeket. A közeli beállításokhoz speciális objektívet alkalmaztak, így az autó belsejét kívülről filmezték, ráadásul csak szemből, s mivel a trailerre több lámpát szereltek fel, így szépen beúsztathatták az adott fényt.
Nem véletlen aposztrofálják őt a független filmek egyik atyjaként, filmjeinek varázsa – a szó legnemesebb értelmében – az egyszerűségükben rejlik. Mint általában majd’ minden munkájának, ennek is egyszerű üzenete van: végy egy élethelyzetet és vizsgáld meg azt a legkülönbözőbb emberek, a legeltérőbb személyiségek szemén keresztül. Látni fogod, hogy mindegy, hol élsz, mit csinálsz, milyen a múltad, hová születtél, e szomorú, gyönyörű világban az élet nagyjából mindenütt ugyanazokat a lapokat osztja.
Az előző kötelező darab:


