
Vannak filmek, melyeknek történetei látszólag semmi rendkívülit nem akarnak elmesélni, de ahogy a Kutyaszorítóban című filmben is elhangzott: a részletektől lesz eladható a sztori. Charlotte Wells elsőfilmes skót rendező önéletrajzi ihletésű drámája, a Volt egyszer egy nyár pont ilyen.


Talán egyeseknek túl lassú sodrású ez a fajta ambient-film és unalmasnak fogja találni a rengeteg pixeles videófelvételt, vagy az ürességet. De mint mondtam az elején: a részletek a fontosak. Ez a sok csönd, ezek az apró kis nüansznyi semmiségek. Mert a depresszió nem feltétlenül látványos és aki ebben szenved, sokszor próbálja – sikertelenül – titkolni. Hiába tudja sokszor kicselezni a lányát a fiatal kora miatt, egyszer minden gyerek felnő. És előbb-utóbb az egyre nagyobb erőfeszítések arra vonatkozóan, hogy az illető majd maga megoldja a problémáit anélkül, hogy a saját családját bevonná ebben, nos ennek mindig rossz vége lesz.
Charlotte Wells erről a csendes lélekgyilkosról akar beszélni, ahogy épp felemészt egy ártatlan embert. Olyan csöndben teszi ezt, hogy sokszor meg sem halljuk. Nem akar tanítani, csak át akarja velünk éreztetni ezt a légkört. És bízom benne, hogy Wells a második rendezésével majd nem csak mesélni fog ilyen hatásosan, hanem történetet is írni. Szerintem hallani fogunk még a skót rendezőről.


