Rossz versek, rendező: Reisz Gábor, szereplők: Adonyi-Walsh Gáspár, Znamenák István, Rusznák András, Hatházi Rebeka, Sodró Eliza, Kizlinger Lilla, magyar-szlovák dráma, 151 perc, 2023. (12)
A megértés és empátia szellője
Papírforma vagy össznemzeti öröm? Reisz Gábor filmjei eddig is megosztották a közönséget és a szakmát, most pedig miután a Magyarázat mindenre elhozta a Velencei filmfesztivál Orizzonti-díját (és már az Európai Filmdíjra is esélyes), és az egész sajtó, és meg a közösségi média hírfolyamai is a filmmel vannak tele, nehéz nem elvárásokkal beülni rá a moziban.
Reisz Gábor harmadik játékfilmje témáját illetően formabontónak számít az eddigi nagyobb alkotásaihoz képest. Amíg első két filmje szakításai feldolgozása köré épült, addig jelen esetben csupán háttérszerepet kap a szerelmi bánat. A főszereplő természetesen ismét egy fiatal felnőtt, de most más sorsfordító élethelyzet alapján vesszük górcső alá a magyar valóságot, sőt, új kiemelt szereplők és nézőpontok is helyet kapnak.
Betekintést nyerünk hogyan éli meg a vizsgát a figyelemzavarral és szorongással küzdő, ráadásul szerelembe is eső Ábel (Adonyi-Walsh Gáspár), akit sajátos módszereivel támogat nemes családból származó, elvárásokkal telített, „hazafi-narancs-birka” apja (Znamenák István), illetve a vizsgán jelenlévő, tanárok körében fiatalnak számító, egoista viselkedésre hajlamos, „sorosista-libsi” történelemtanára (Rusznák András). Mellettük a történet összetartásában elemi szerepet játszik az erdélyi származású, Budapestre felkerülő, kormányközeli lap feltörekvő újságírójaként buzgón dolgozó Erika (Hatházi Rebeka), akinek szintén belátást kapunk dolgozó hétköznapjaiba. Ez a négy szereplő kellően izgalmas helyzeteket teremt ahhoz, hogy egy átfogó képek kapjunk a hazai hétköznapi drámákból, amit a társadalmi megosztottság generál.
Ennek fényében nem meglepő, hogy a film igazi szorongató érzései nem Ábel vizsgára irányuló rettegéséből fakadnak. A szereplők közötti feszültség olyannyira az egekbe ível a cselekmény alatt, hogy magyar emberként nézve a történetet nem győzzük várni a stáblista nyugtató araszolását. Szerencsére a feszengések kereszttüzében több ízlésesen komikus mozzanattal találkozunk, fellazítva a felgyülemlett feszkót. Sőt, a jó rendezésnek, a hatásos színészvezetésnek köszönhetően nem csak a humor, hanem a vitajelenetek is segítséget nyújtanak a felszabadulásban, mivel legalább az egyik, de általában mindkét fél álláspontjával könnyedén lehet azonosulni, így az egymásnak szegezett mondatok jó részében egyfajta beteljesülés valósul meg.

A mozit elhagyva, olyan érzés kerített hatalmába, mintha a pesti utcákat egy új köntösben figyelhettem volna meg. Látómezőm kitágult, minden arc mögé társult egy mögöttes történet, ami hazánk jelenlegi helyzetéből fakadó erős befolyásoltság alatt áll. A megértés és empátia szellője hatotta át a meleg őszi levegőt. Eddig sem tekintettem ettől nagy mértékben eltérően a fővárosi emberekre, mégis meghatározó élményként éltem meg a film utáni perceket. Ezen benyomás azt a reményt élteti bennem, hogy mozgóképen és egyéb médiumokon keresztül el lehet érni belső világainkhoz oly módon, hogy a változás szele szárnyán megértés és összetartás fele tereljük kollektív tudatunk. És ha az emberben ilyen gondolatok születnek egy film kapcsán, ekkora empatikus katarzist tud generálni a rengeteg megjelenített szorongás után, akkor nem csak a sok díjat, hanem a mozilátogatókat is nagyon megérdemli Reisz Gábor, hogy még hasonló alkotásokat láthassunk tőle a jövőben.


