
Egy film a láttatásról
Látlak, mondják a hollywoodi filmekben, ha igazán tudnak/értenek valakit. Az Amerikai irodalom pedig ennek az ellenkezőjéről szól, még úgy is, hogy sok dolgot jobban megmutat, mint a mainstream. Cord Jefferson, a film forgatókönyvírója és rendezője szerint a rassz egy nemlétező dolog, az emberiség mégis egy egész társadalmat épített rá. Ez az ő válasza erre.
A történetről röviden: a főszereplő, Monk (Jeffrey Wright) ókori görög regényeket ír, irodalmilag jó minőségben, de eladás szempontjából nem (Például lehetne feketébb is, mondják a kiadók.) Ráadásul a tanári állásából is épp kreatív szabadságra küldik, ugyanis az n-betűs szót használta egy déli regény kapcsán, amit egy zöld hajú, fehér bőrű lány túl offenzívnak talált és jelentette.
Természetesen a kiadók (fehér amerikaiak) zabálják a könyvet, Monk pillanatok alatt egy hazugságspirálban találja magát, amiből egyre képtelenebb ötletekkel próbál menekülni, sikertelenül. Még azt is eléri így, hogy a könyv címe egyszerűen az f-betűs szó legyen, önmagáról pedig elhiteti, hogy körözött bűnöző, így még az FBI is érdeklődést mutat a kiadónál. Miközben a másik énje, a sikertelen szépíró a fekete-kvóta miatt bekerül egy irodalmi díj zsűrijébe, ahova természetesen az álnéven írt könyve is megérkezik, amit a fehér amerikai írózsűri zabál, hiszen olyan autentikus…
Mert a film a fehér amerikaiakkal nem bánik kesztyűs kézzel. És nem érzem, hogy mű-, sem igazi felháborodást érdemlünk (mi sem, európai felmenőik leszármazottaiként), hiszen a filmtörténet első száz éve ugyanígy bánt a feketékkel: buta sztereotípiák mentén láthattuk őket. Hát tessék, így nézünk mi ki. Az pedig, hogy Adam Brody játszik minket, szerintem valahol bóknak is tekinthető. Én annak veszem (Láttátok mostanában…?).
Az író/rendező szerencsére látott már felnőtt embereket és egészen jól tudja, hogyan működnek. A szereplők csetlenek-botlanak az életben, mégis ez a része könnyebben szerethető, hiszen érződik rajtuk, hogy nem papírmasé-figurák, hanem emberek, benne a saját életközepi válságaikban, már túl sok veszteségen, és némi kapaszkodót keresve egymásban. A képi világa ezeknek a részeknek megkapóan szép, habár a filmen egy pillanatig sem érződik, hogy elsőfilmes rendezte.

És hogy miért nem volt több, ha ilyen kiváló színész? A filmajánlóban eddig a pontig tizenháromszor írtam le, hogy fekete. Egy olyan dolgot, aminek semmi köze a tehetséghez, sem az íróihoz, sem a színészihez. Mégis úgy tűnik, hogy könyvkiadók/olvasók/producerek valamiért azt képzelik, hogy a melanin (sötét színű pigment) befolyásolja azt, hogy milyen ember vagy.
Az Amerikai irodalom pedig azért nagyon fontos, mert megpróbálja megmutatni ezt a kettősséget. Mert ha az idős, alzheimeres édesanyád eltűnik a tengerparton, akkor nem számít, hogy fehér-e vagy fekete. (Talán ez rossz példa volt, ez épp késő este történt…) (Irónia volt.) (A film ezt jobban csinálja, nézzétek inkább azt!)
Egyébként nem csak azoknak ajánlom, akiknek van még dolga rossz társadalmi beidegződések-terén, hanem mindenkinek, akinek már volt tapasztalata arról, hogy az iskolában/munkahelyen/buszon/utcán nem őt látták, hanem egy rávetített képet csak. Hogy rossz érzés volt? Hát nevessünk rajtuk!


