
Rosszkor, rossz helyen
Vincentnek meg kell halnia, csak éppen neki esze ágában sincs. Mikor az egész világ ellene fordul, előbb menekülőre fogja, de az embernek csak egy élete van, ráadásul a világból sem lehet kimenekülni, mert mégis hova. Véres, erőszakos őrület ez a film, de közben meg baromira elgondolkodtató, mert megmutatja, mennyire könnyen meg tudunk feledkezni emberi mivoltunkról. 
Az esti sötétségben az utcára kimerészkedve találkozik valakivel, aki hasonló cipőben jár és azt tanácsolja neki, hogy törölje magát mindenhonnan, szerezzen egy kutyát és lépjen be az Őrszemek nevű csoportba, ahol minden fontos tudnivalót megtalál arról, hogy mik a követendő szabályok az életben maradáshoz. Vincentnek kerülnie kell a szemkontaktust mindenkivel, ami nem megy csak úgy, egyik pillanatról a másikra, így újabb támadások érik. Éppen valami ennivalót akar szerezni magának, amikor megismerkedik az öntörvényű Margaux-val, akivel kezdetben nem megy könnyen a barátkozás, de aztán egymásra hangolódnak. Már amennyire egymásra lehet hangolódni valakivel, aki meg akar ölni, ha a szemébe nézel. Van jövője ennek a kapcsolatnak? Van jövője Vincentnek? Van jövője az emberiségnek?

Kedvenc etológusom (na jó, Csányi Vilmos után a második kedvenc) több könyvében is leírta, hogy az ember esetében a civilizációs burkot úgy kell elképzelni, mint az almán a héját. Vagyis egy nagyon vékony dologról van szó, ami alatt ott rejtőzik a vadállat, ezt már én teszem hozzá. Tizenévesen rengeteg Tarzan könyvet olvastam és a kedvenc részem az volt, amikor Greystoke lordjának homlokán elkezdett lüktetni a sebhely (bocs, Harry Potter), majd drága öltönyétől megszabadulva bevetette magát a vadonba. A világban látszólag egyre több az erőszak, bár szerintem csak azért tűnik így, mert ma már megkapjuk élőben, egyenesben. 
A közelmúltban látott filmek közül a Polgárháború jutott eszembe, abban mutatják meg nekünk, mennyire képes kivetkőzni az ember magából és hogyan alkalmazkodik a körülményekhez, amikor a túlélés a tét. A Vincentnek meg kell halnia lenne a francia-belga változat, ami stílusában természetesen más, ugyanakkor nagyon nyers és erőszakos, a halál, a szenvedés, a kétségbeesés erősen jelen van. Pozitívumként értékeltem, hogy szereplői nem az unásig ismert színészek és egyikük sem az a kifejezetten szép ember, inkább mondanám őket karakteresnek. A szimpátia, a velük való azonosulás nem is meg egykönnyen, a néző inkább egyfajta sajnálatot érez, hiszen senki nem érdemli meg azt, amin keresztülmennek. Nem könnyű film, nézni és befogadni sem az, de a valóságot sokszor vérrel írják, nem pedig rózsaszínnel.


