
Bűn az élet
Vajon mennyire jó ötlet erőszakos bűncselekmények elkövetőit és áldozatait összehozni abból a célból, hogy próbálják közösen megfejteni a dolgok hátterét? A franciáknál legalábbis már egy évtizede működik a dolog. Az arcuk mindig előttem lesz a kommunikáció fontosságára hívja fel a figyelmet erős színészi alakításokkal, de a konfliktuskezelés olyan szinten jól működik benne, hogy az a való életre kevésbé jellemző. 
A film cselekménye két szálon fut. Az egyikben Chloé Delarme (Adele Exarchopoulos) megtudja, hogy a gyerekkorában őt rendszeresen szexuálisan zaklató féltestvére ismét a városban van, ezért felveszi a kapcsolatot az egyik szakemberrel, hogy közvetítsen közöttük. Azt szeretné elérni, hogy bátyja adjon magyarázatot tettére, illetve tegyen ígéretet arra, hogy soha többet nem fogják keresztezni egymás útját. Chloé tehát kénytelen újra átélni azt a múltat, amitől azóta sem tudott teljesen megszabadulni. 
A közös pont értelemszerűen a helyreállító igazságszolgáltatás, illetve az, hogy az előbb említett szakemberek kollégák és jóbarátok (mondhatni családtagok). A cselekmény a találkozásokra koncentrál, melyekből egyértelműen látszik, hogy milyen alapos felkészültséget igényel és mekkora felelősséggel jár a rendszer működtetése. Ezeknek az embereknek ez nem csak munka, hanem egyfajta küldetés, amit teljes odaadással és szenvedéllyel csinálnak, sokszor a magánélet rovására. 
A film egyértelműen az érzelmekre próbál hatni, a párbeszédek, konfliktusok erre vannak kihegyezve, pontosan meg vannak szerkesztve, ettől némileg kevésbé életszagúak. Amit látunk, az egy nagyon ideális helyzet, ahol szinte mindenki megérti a másikat és – némi ejnye-bejnye kíséretében ugyan – megbocsát. A való életben azért erre sokkal kisebb az esély. Vérnek természetesen nem kell(ene) folynia, de a közös cigi a börtönudvaron és az önkéntesek által elkészített ételek kedélyes elfogyasztása már-már megmosolyogtató. Az egész kicsit olyan, mintha a helyreállító igazságszolgáltatást próbálnák meg a francia adófizetőknek, illetve a nézőknek eladni és ehhez sikeres példákat gyúrtak össze egy filmbe. A dokumentarista jelleg erőteljesebb jelenlétével talán jobban, hitelesebben működne Az arcuk mindig előttem lesz, ami ettől még nem lesz hamis, csak az emberi természetet ismerve inkább utópisztikus.


