
A cica rúgja meg az iskolát
Nem mindegy, hogy rendszeretet vagy a rendszer etet, és te pedig nyeled a menzai mérget. Szimler Bálint úgy vés be egy óriási Fekete pontot az oktatás ellenőrzőjébe, hogy közben a fejünkre hulló ablakok alól eltáncoló kivert macskának érezzük magunkat szekunder szégyenünkben. 
Palkónak hívják azt a szűkszavú, elsőre zárkózottnak tűnő, de valójában elég talpraesett, szimpatikus kölköt, aki eddig csak a német oktatáspolitika integrációjáról híres általános iskoláit élvezhette Berlinben. A kezdőképeken láthatjuk a Liszt Ferenc repülőtérre megérkezésüket anyukájával, majd Palkó hamar egy budapesti általános iskola vontatott, napon vigyázzban álló, évnyitója alatt a hőgutától ájuldozó gyerekei közt találja magát. Hol unalmában jobb ötlete nem lévén, leül a betonra. A pedagógusok a napszúrástól kábult gyerekek kezelésére rutinból felkészültek, de Palkó viselkedése teljes botrányt vált ki a tanári karban, hamar meglátjuk, hogyan utasítják helyre az őszinteségében renitens jövevényt. Ez az idegen test szimbólum nem csak a diákok között jelenik meg, hanem a tanári karba is új elem érkezik Juci néni képében (Mészöly Anna nagyon hatásos játékával erősít rá erre), aki pályakezdő tanárként saját korábbi negatív tapasztalatait szeretné felülírni azzal, hogy szakít a frontális oktatás leuraló megoldásaival. Engedi a diákoknak, hogy óra elején levezessék a feszültséget egy jókora üvöltéssel, a kőbe vésett tantervtől is hajlandó eltérni Petőfi megszerettetése érdekében, ami beláthatatlan következményekkel jár a tanári karrierjére nézve.
Az Eufória sorozattal már Hollywood-i körökben is befutott operatőr barátja, Rév Marcell csak emiatt a projekt miatt utazott haza, hogy a teljesen retro technikájú filmszalagos kamera szemcsés, raszteres képeit művészi módon kidolgozza. Jöttek mellé a támogató producerek, a tehetséges színészek, sikerült Palkó szerepére egy szintén külföldön tanuló, magyar diákot találni a hitelesség jegyében, tehát egy ideális együttállás alakult ki, hogy egy igazán ütős film születhessen. Szimler Bálint ügyesen várta ki a karrierjében azt a pontot, amikor számtalan rövidfilm, reklám és videóklip – valamint az ezekhez kapcsolódó Kodály- és Balaton Method projektjei után megalkossa az első nagyjátékfilmjét, ami a Locarnói Filmfesztiválon rögtön két díjban is részesült, és valószínű nem áll meg itt. 

Végül pedig nem lehet elmenni amellett, hogy lényegében egy örkényi hagyományokon nyugvó, abszurd tanmesét látunk, ahol a karakterek valójában eléggé fekete-fehérek. Mégis a környezet ábrázolása húsba vágóan valóságos. Ez persze lehet erénye is a filmnek, a Terry Gilliam, Michel Gondry szürreál vizuális stílus nem állna jól a Fekete pontnak, csak fontos érezni, hogy történet szempontjából közelebb vagyunk a Monty Python abszurditásához, mint egy dokumentarista alkotáshoz a sok briliáns, életszagú improvizáció ellenére.
Szimler Bálint filmje erős állítás. A közoktatás egy olyan téma, amivel kapcsolatban nagyon fontos a párbeszéd, mivel globálisan válságban van. Nincs felkészülve az új generáció igényeire, legyen az a digitális bennszülött gyerekek vagy a kulturális sokszínűség az osztályokban. Az Elfogy a levegő című székelyföldi magyar irodalomtanár meghurcolását bemutató film is pedzegetett fontos dolgokat a maga érzékenységével, a Fekete pont viszont ellentmondást nem tűrően mutat görbe tükröt a szisztémának, amiből nincs menekvés. Reméljük, az efféle szembenézés iskolapéldává válik, hogy ne macskásodjunk el a belenyugvásba, miszerint nem lehet ezen már változtatni.


