
Régen minden jobb volt…de tényleg
Az ezredforduló tájékán zenés videókban és egy farmerreklámban jelent meg Flat Eric, a vicces sárga plüssfigura, amit Mr. Oizo talált ki. A művésznév mögött Quentin Dupieux áll(t), aki a zenélés mellett már akkoriban is készített filmeket. A francia forgatókönyvíró-rendező az elmúlt években számtalan díjat és jelölést zsebelt be, mozijainak közös jellemzője a zavarba ejtő, szokatlan cselekmény. A második felvonás egy filmforgatáson játszódik, ugyanúgy megvan benne a humor, a csavar, az ötletesség, de sokkal „földhözragadtabb” ezen alkotásokhoz viszonyítva.

Nem kell sok idő, hogy a néző rájöjjön, ez tulajdonképpen egy filmforgatás, a szereplők színészek, az étterem a cselekmény – fő – helyszíne, a vendégek pedig statiszták. A stábot nem látjuk, csak időnként hallunk valakit megszólalni a túloldalról, egyedüli támpontot a dialógusok adnak, mert nincsenek állványok, lámpák és mikrofonok sem. Miközben a kamera forog, a színészek rendre kiesnek a szerepből és „civilként” folytatják a beszélgetést, az egyik pillanatban még a betanult szöveget mondják, a másikban hétköznapi dolgokról beszélgetnek. 
Quentin Dupoieux csinált már filmet gyilkos autógumiról, a többi kabát elpusztítására felesküdött bőrkabátról, óriáslegyet idomító testvérpárról vagy éppen óriásteknős ellen harcoló szupercsapatról. A második felvonás ezekhez képest egy teljesen átlagos és unalmas valaminek tűnik, de kellően ötletes és humoros. Fesztelenül mutat fricskát annak az eluralkodó szemléletnek, ami megfoszt minket a valódi (szólás)szabadságtól, attól az állapottól, amikor a művészet még elvált a valóságtól, a színész pedig a magánembertől, mert nem kellett minden kimondott gondolatért (és tettért) a társadalom egy részének (vagy egészének) megvetésével számolnia.
Az idő kerekét ezen felül azért is szeretné visszaforgatni, mert úgy érzi, a régi, hagyományos mozi veszélybe került azáltal, hogy már nem emberek írják és csinálják, hanem bekerült a képbe a mesterséges intelligencia is. Az élet a legjobb forgatókönyvíró, minden alkotásban ott van az alkotó is a maga élményeivel és tapasztalataival, vágyaival és félelmeivel. Ezt nem lehet egy programra bízni, legyen akármennyire is emberarcú. Neves szereplőgárda, érdekes alapgondolat, ötletes kivitelezés, szórakoztató végeredmény.


