
Szemfogakkal szexelő
“Szűzszagra gyűl az éji vad!” – írhatta volna Arany János, ha ír kollégájához hasonlóan ő is az erdélyi szörny-folklórból nyerte volna ihletét rémtörténeteihez. Hívják bár Drakulának vagy Nosferatunak, Bram Storker (vagy éppen F. W. Murnau) szüleménye egyike a legismertebb modern mítoszoknak. A filmtörténetben számtalan klasszikus kapcsolódik a vámpírgróf alakjához, így talán kevésbé annak “egy újabb adaptálása” az érdekes, sokkal inkább az, hogy Robert Eggers, a “poszt-horror” egyik élharcosa miként képes hozzányúlni, mit képes hozzátenni a sokak számára ismert históriához.


Eggers Nosferatu-adaptációja kapcsán tehát az a fő kérdés, hogy az ún. “poszt-horrornak” nevezett jelenség (amely címke egyébként egyesek szerint degradáló, szerintem csupán egy szimpla, és hasznos jelölés) egyik élvonalbeli alakja, aki ráadásul olyan szerzői kézjeggyel rendelkezik, amibe egy ilyen projekt messzemenőkig beleillik, hogyan álmodja újra technikailag Orlok történetét, s ez hogyan vetül ki végül a film tartalmára is?
A kvázi-várromban székelő Nosferatu egyébként már patkányszerű (szörnyszerű) kinézete miatt is közelebb áll a “rejtélyes”, “tudattalan” és “ösztönös” minőségekhez, mint a Lugosi-féle maníros arisztokrata. Eggers csupán a karakterben rejlő lehetőségeket fejleszti tovább azáltal, hogy a “valódi drakula”, Vlad Tepes bajuszát és havasalföldi fejedelmi ruházatát kölcsönzi neki. Ennek a grófnak semmi köze Herzog, vagy akár Jarmusch (lásd: Halhatatlan szeretők) örök élettől egzisztenciális krízisben szenvedő, magányos vámpírjaihoz. Eggers Orlokja állatias, vad, hipermaszkulin. Nem lacafacázik, ha kell, még a gyermekeket is felzabálja, hogy utána testüket úgy hajítsa a sarokba, ahogy rongybabákat szokás. Tüdőbaja miatt még a levegővételkor is hörög és horkol, már puszta hangjával ledominálja a teret. Bundájába burkolózik, hogy támadás esetén ledobja magáról, és szörnyűséges oszló-foszló testének látványával kevésbé áldozatait, inkább a nézőt borzassza el. Ugyanakkor nem is A sötétség 30 napja vadállata, elvégre arisztokratáról beszélünk, aki jogi iratokat intézgetve cserkészi be választottját, sőt, Wisborg városát is afféle Trónok Harcás “politikai” machináció szándékától fűtve dúlja fel.

Szóval ezek alapján úgy tűnhet, hogy bátran ajánlható mindenkinek a 2024-es Nosferatu, de azért hátrább az agarakkal, merthogy a koncepció, melynek az imént felsorolt pozitívumokat köszönhetjük, sajnos magában rejt pár csapdát is – melyeket egyébként egy olyan alkotó, aki rendesen beleáll a vízióba (Eggers ilyen), nem kerül ki.

Ha rosszmájúan akarnék nyilatkozni Eggers filmjéről, azt mondanám, nem túl időszerű, ha pozitívan, akkor meg azt, hogy időtlen. Az előző filmjeihez képest még inkább semmibe veszi a kor filmfogyasztási szokásait, nem rest ténylegesen gótikus karakterek lélektani-tudati dzsumbujába vezetni a nézőt, hogy belőlük egy-egy véres haláljelenet vagy jump scare élesszen fel (bizony, egy “poszt-horrorhoz” képest itt nem csupán baljós hangulat, hanem ijesztgetés is van).
Ne legyen kétségünk a 2024-es Nosferatu sem fog a feledés homályába veszni, maga után húzza majd Eggers neve, ahogy az lenni szokott a kultikus státuszt kiérdemlő direktorok munkásságával. A kérdés már csak az, hogy hova helyezzük majd el az életműben? Az legyen a legnagyobb problémánk az életben, ha mostani dobását az utolsó helyre kell majd tennünk a rangsoroláskor.


