
Díjakba bebetonozott szeánszmozi
Goldfinger Ernő egy híres brutalista építész és bútortervező volt, aki nyugaton aratott sikert, miközben a konok, rideg, dühös természete James Bond főgonoszt ihletett Ian Fleming számára. A brutalista című film akár róla is szólhatna, a nagy alkotótehetséggel megáldott, kivándorolt zsidó építészünkről, de helyette sok hasonló honfitársunk sorsa adott inspirációt a fiktív Tóth László történetéhez. A kritikus szakma térdre borult Brady Corbet filmje előtt, vajon nekünk mozirajongóknak is szükséges?
Első körben szögezzük le, hogy ez egy mostanság filmkritikusok körében gyakran használt kifejezéssel élve egy szeánszmozi. Ott vannak a fontos ismertetőjegyek, mint az egyedi koncepció, a grandiózus megvalósítás, az erős művészi vízió, a híres színészek különleges szerepekben, amik mind azt az igényt erősíti a filmrajongóban, hogy ezt bizony látni kell, mégpedig lehetőleg nagyvásznon az életre szóló élménybe érdekében. Az más kérdés, hogy a három és félórás játékidő után is azt érzi-e, hogy ez a felhajtás megérte.

A brutalistában hangzatos című fejezeteket kapunk, mintha egy irodalmi igényességű író életrajzi regényének adaptációja tárulna a szemünk elé a híres építészről. A szakmailag elismert karrierrel rendelkező Tóth László az Egyesült Államokba emigrál Magyarországról, hogy ott új életet kezdjen. Kuzinja bútorkereskedésében kap állást Pennsylvániaban, közben pedig abban reménykedik, hogy az osztrák határon hátrahagyott felesége és nevelt lánya képes lesz kijutni az Újvilágba. László beszél angolul, művelt ember, ezért nagy lehetőséget lát benne a bútorboltot felvirágoztatni akaró unokatestvére is, de az amerikai álom hamar rideg valósággá válik. Az örök mosolygást elváró kultúra elüt attól, amit Kelet-Közép Európából hozott a céltudatos művész, aki nem köt kompromisszumokat senkivel. Pár incidens után az utcán találja magát, de addigra már felfedezi őt a helyi iparmágnás, aki felismeri benne a megalkuvást nem tűrő, ambiciózus építészt, és egy nagyratörő épület megvalósítását bízza rá. Innentől pedig az egész film ennek a projektnek a megvalósításáról szól, miközben megismerjük az amerikai vidéki elit, és a velejéig tehetséges alkotóművész bevándorló nagy érzelmi drámákkal teletűzdelt több éves együttműködését. 
Ennél a filmnél 215 perc, azaz több, mint 3 és fél óra játékidő, ami filmművészeti igényességgel mutat be egy nagyívű történetet, miközben kevesebbe került, mint a Most vagy soha!. Mindkét film itt készült Magyarországon, mindkettő szabadon újraértelmezi a történelmet fiktív elemekkel, csak amíg a márciusi ifjak a honi filmgyártás legdrágább közönségfilmjeként akart bevonulni a filmtörténelembe, addig A brutalista egy aranyszobrot ostromló szerzői alkotás, ahol a magyarság egy kuriózum, ami egzotikusan hathat a külföldi nézők számára. Nekünk itthon pedig döbbenetes hallgatni a főszereplőt játszó Adrien Brody-t, ahogy minimális akcentussal beszéli a magyar nyelvet, és rengeteg energiát beletesz, hogy érzékeltesse a kívülállósságát az amerikai kultúrában. Azt viszont fontos tisztázni, hogy ez a kívülállósság még egy dologhoz kapcsolódik, ez pedig a zsidósága, amit elkötelezetten felvállal annak ellenére, hogy egy bigott protestáns keresztény közegbe kerül, ahol nagyon ferde szemmel nézik az idegen módon viselkedőket.

A brutalista egy olyan film, ami rengeteg energiát tett bele abba, hogy igazán művészi legyen. Egy alkotóról szól, mer mélyre menni, a témájában, igazán kifinomult filmezési megoldásokkal operál és még a színészi játékok is kimagaslóak. Egészen addig a pontig, amíg a nagy műgonddal felépített koncepció egyszer csak a szemünk előtt szinte alig észrevehetően megy át giccsbe. Tematikus kliséi túlnőnek egyediségén és ürességet hagy maga után. Sokaknak ez lehet, hogy fel sem tűnik majd, és a nagy díjeső is azt akarja alátámasztani, hogy mesterművel van dolgunk, pedig ez csak egy nagyon tiszteletreméltó emberi erőfeszítésekkel megalkotott fiktív történelmi tabló, amire stáblistán nagy számban virító hazánkfiai is büszkék lehetnek. Érdemes megnézni, azonban az elvárásokat tessék nyugodtan letekerni. A betonromantika szeánsza nem minden mozirajongónak fogja elhozni a transzcendens élményt, amiért áhítozunk.


