
Lynch-minimál
David Lynch a Straight story – Az igaz történettel leleplezte önmagát: a posztmodernizmust a mainstreambe átvivő rendezőtársakhoz képest (Tarantino, Coen-testvérek, Lanthimos, Todd Solondz…) messze ő a leghumanistább, a legéletigenlőbb, a legkevésbé cinikus. Nem mindent kifigurázó mizantróp bölcsész, hanem joviális, álmodozó művészlélek, aki ugyan tisztában van a világ értelmetlenségével, durvaságával és embertelenségével (és nem átall minden alkalmat megragadni, hogy hangot is adjon ebbéli meggyőződésének – jelen filmünket is beleértve), de ennek ellenére hiszi, hogy az ember nem csak kiröhögni való lény. Olyan elhasznált és kiforgatott szavaknak, mint a szépség igenis van értelme, a részvét még létezhet autentikus formájában, és vannak vagy legalábbis lehetnek még felhőtlen, a társadalom által nem megmérgezett emberi kapcsolatok.
A független, autonóm művész perszónájába rendre bezavar a hírhedten nagy fiaskónak titulált Dűne-adaptáció, mely hatalmas díszletek és blockbuster körülmények között készült. Az “érthetetlenség”, “enigmatikusság” kategóriáját megsértő munkáknak pedig Az elefántembert és jelen elemzésünk tárgyát, a Straight Story – Az igaz történetet szokás mondani; pedig közelebbről megnézve egyáltalán nem biztos, hogy olyannyira idegen a rendező többi munkájától, mint elsőre gondolnánk.
Alvin Straight (Richard Farnsworth), az egyre nagyobb egészségügyi gondokkal küzdő, kissé magának való, de végtelenül jóravaló és bölcs idős férfi az Iowa-i Laurensben tengeti életét otthon élő lányával, Rose-zal (Sissy Spacek). Egy nap azt a hírt kapja tíz éve nem látott testvére, Lyle (Harry Dean Stanton) felől, hogy stroke-ot kapott. Alvin tart attól, hogy már nem sok ideje lesz Lyle-lal találkozni, így mihamarabb el kell jutnia a 240 mérföldre lévő Mount Zionba, Wisconsinba. Autó, busz, vagy egyéb járgány azonban nem jöhet szóba, mivel Alvinnak, öregsége okán, már nincs jogosítványa, a tömegközlekedésben pedig nem bízik. Így az egyetlen megmaradt lehetőségként egy fűnyíró traktor volánja mögé pattanva kísérli meg letudni a távot. Az út pedig természetesen nem csak külső, hanem belső is: így, a komótos fűnyíró traktor volánja mögött, Alvinnak talán elegendő ideje lesz arra, hogy lélekben is megérkezzen testvéréhez.
Amit talán először kiemelnék, az a kertváros-kisváros tematika. Lynchnél vissza-visszatérő elem a szuburbánus életmód rugdosása, lehetőleg acélbetétes bakanccsal. Az elvont dolgokért rajongó művész banális nyárspolgári berendezkedés iránt érzett gyűlölete átsugárzik ott is, amikor a Radírfejben vagy a Nyulakban a “tisztes polgári család” (apa-anya-”gyerek”) horrorisztikus-szürrealisztikus paródiáját látjuk, de ott van a Beaumont-ház (Kék Bársony) kertjében vagy a Fortune-rezidencia (Veszett a világ) pszichotikus performanszaiban, hogy magát a Twin Peakset ne is említsük. A Straight Story is tartalmaz hasonló jelenetet, mindjárt a film kezdetén: nem nehéz enyhe (ám ezúttal jóindulatú, a pozitív tulajdonságokat kidomborító) iróniát látni a napfürdőző szomszédasszony alakjában vagy az Alvin tervén csodálkozó környékbelieken.

Lynchnél, hiába tűnik úgy, hogy történetet mesél, valójában mindig a(z atmoszferikus) képek érdeklik. Illetve az, hogy a nézőt is bevonja az alkotásba azáltal, hogy nem köti össze a képeket és a képek elemeit (szereplőket, tárgyakat, helyszíneket) egymással, e kihagyások betöltését pedig ráhagyja a nézőre. Ilyen nézőaktivizáló módszerek a Straight Storyban is szép számmal akadnak, csakhogy itt a minimalizmus segítségével: a karaktereknek nem kell barokkos-teátrális párbeszédcunamival feltérképezni egymás életét és lelkiállapotát. Elég egy pillantás, egy-két szó, egy tőmondat, és máris érthetővé válik a lényeg. Szükséges, hogy a stoppoló fiatal lány szerelmi életét feltérképezzük? Nem. Szükséges, hogy minden kis mozgatórugót, részletet megtudjunk Alvin és testvére eltávolodásának történetéből? Nem. Akit izgat, nyugodtan hozzákölthet valamit, csakúgy, mint a Lost Highwayhez vagy a Mulholland Drivehoz. Persze ez egyáltalán nem kötelező, akár szimplán el is merülhet a hidegrázós szürrealizmusban vagy jelen esetben a csodás Wisconsinban, ahogy egy cuki öreg bácsi végigszeli fűnyíró traktorral a tájat. Hogy nem a posztmodern rémálom-struktúra indítja be az agymunkát, hanem a minimalizmus? Részletkérdés.
Így a Straight Storyban nem történik más, minthogy Lynch egyszerűbben artikulálja a máshol mindenféle girbegurba utakon megnyilatkozó hitét az emberi kapcsolatokban, és eltünteti az embert ostromló dehumanisztikus, démoni erőket. Ugyan a háttérben, az alkoholizmus, a háború vagy a gyámhatóság képében még mindig ott lappanganak, de ezek nem kerülnek bemutatásra, csupán említések szintjén villannak fel.

Persze ez, Alvin pszichéjének freudista kielemzése jelen esetben, a film egyébkénti derűs és a többi Lynch-darabnál mindenképpen “melegebb” hangulata miatt egyfajta ünneprontás lenne, meg jómagam amúgy sem vagyok annyira jártas az ilyesmiben. Ugyanígy bele lehet futni az Inland Empire vagy a Twin Peaks és különféle keleti filozófiák összevetésébe is, és a Straight Story ebben a kontextusban is megállja a helyét, hiszen Alvin lelassult, ingerszegény utazása, sőt, annak filmnyelvi színrevitele szinte magától értetődően tűnhet egy lassú, “ürességet” megidéző meditációnak (ehhez tökéletes kísérőzenét prezentált a rendező állandó alkotótársa, Angelo Badalamenti), Jim Jarmusch ilyen irányú törekvéseivel (Szellemkutya, Paterson, Az irányítás határai) felvéve a versenyt.
A filmkészítés nem irodalom. Nem az történik, hogy akármit leírsz a papírra, az a tiéd, a te elméd szüleménye, és nem veszi azt el senki. A filmnél meg kell harcolni azért, hogy a te egyéni világlátásod, mondanivalód, stílusod, rendezői víziód érvényesüljön. Színésszel, stábbal, producerrel (nem ellenük, velük együtt, közösen, azért, hogy ők is alkotótársakká váljanak). Egyetlen fegyvered az instrukciók, amiket kimondasz, a kommunikáció, ahogy másokhoz kapcsolódsz. Azok a kevesek, akik eredményesen birkóznak meg ezzel a kihívással, pláne Amerikában, ahol a produceré az utolsó szó, joggal vívják ki a tiszteletünket. David Lynch ezen kevesek közé tartozott. A Straight Story, bár nem teljesen azért érdemes a figyelemre, mint a rendező többi munkája, itt is fellelhető Lynch világlátása, attitűdje, személyisége, ami, legyen az festmény, zene, kísérleti film vagy nagyjátékfilm, mindegyik munkájában visszaköszön, és ami akkor is velünk marad, ha immár az égben zötykölődik az a bizonyos John Deere-fűnyíró.


