June & John – kritika


june es john 2June & John, rendezte: Luc Besson, szereplők: Matilda Price, Luke Stanton Eddy, francia romantikus thriller, 93 perc, 2025., 16 éven aluliaknak nem ajánlott!  

Mobillal rögzített őrült románc

Luc Besson még a pandémia idején forgatta ezt a filmet egy iPhone-nal és bár nem lett olyan, mint a friss Oscar-díjas Sean Baker Tangerine-je, azért vannak jó pillanatai. A June & John visszatérés a gyökerekhez, egyszerű, olcsó, látványos és kreatív, de egy idő után csak arra fogunk emlékezni, hogy volt benne egy jó csaj, aki nagyon hasonlít a fiatal Marion Cotillardra. Vagy Natalie Portmanre. Esetleg Milla Jovovichra. june es johnJohn egy bankban dolgozik könyvelőként, mégis csóró, hiszen másoknak termeli a pénzt. Olcsó lakásban lakik, olcsó autóval jár, olcsó, unalmas és monoton életet él. Minden napja egyforma, nincsenek barátai, nem jár senkivel, ellenszenves főnöke pedig pikkel rá. Őszinte, becsületes, törvénytisztelő és szabálykövető, mégis mindig vele történnek meg a rossz dolgok, mert teljességgel hiányzik belőle a mindennapok túléléséhez szükséges rafinéria, a könnyedség és lazaság.
Mikor összecsapnak a hullámok a feje felett, kész végleg feladni, ám ekkor megismerkedik egy titokzatos, színes hajú lánnyal. June tele van élettel és magasról tesz a szabályokra. Teljesen felforgatja John unalmas életét, aki azon kapja magát, hogy nagy táska pénzköteggel menekül, nyomában a rendőrséggel. Örül rohanás, vad szex, polgárpukkasztó viselkedés, sorozatosan megszegett szabályok és egy váratlan, de mély és őszinte szerelem vár rá kint a nagyvilágban, persze mindennek ára van. june es john 3A film még 2020-ban forgatták mobiltelefonnal a Covid-19 lezárások idején Los Angelesben. Ha minden igaz, 2022-ben Cannes-ban a projektet bemutatták a vásárlóknak, de ennél többet nem tudni a dologról. Idén februárban Berlinben az Európai Filmpiacon aztán lehullott a lepel Luc Besson titkos projektjéről, ezt megelőzően csak egy poszter, egy előzetes és egy rövid leírás állt rendelkezésre az érdeklődők számára, a cselekmény nem volt ismert.
Ez a mozi látszólag minden, ami Luc Besson, egyfajta ars poetica a részéről és egyben görbe tükör a mának.  Gondolkodása, hitvallása, filmes pályafutása egyetlen sodró lendületű sztoriba gyúrva, teljesen lecsupaszítva. Őszinte és szórakoztató a maga puritán, sallangmentes módján, egyúttal visszatérés a kreatív gyökerekhez. Azokhoz az időkhöz, amikor fiatal filmesként alacsony költségvetésű, vizualitásukban erős filmeket készített a szenvedélytől hajtva, nagyfokú találékonyságról tanúbizonyságot téve. Érződik és értékelendő a szándék. june es john 4A francia film fenegyerekének neve még ma is jól cseng. Akkor is, ha a 80-as és 90-es évek sikerfilmjeihez hasonló eredetiséget és színvonalat régóta nem ért el és igazából a nézők is már csak reménykedhetnek ebben. Érdekes próbálkozás ez a részéről, a harc a kommersz ellen, amit egyébként hosszú évek óta képvisel. Futószalagon gyártott sokadik folytatások, egy korábban már bevált, jól sikerült alapötlet lepasszolása másoknak az alsóbb ligába.

A June & John nagy erénye, hogy egyrészt fiatal tehetségeknek biztosít lehetőséget, másrészt amíg néztem, kifejezetten élveztem. Valóban felfedezni véltem a vad és szabad, öntörvényű filmest, de azt is tudtam, hogy mindez csak a pillanatnak szól, ez a film nem lesz klasszikus, nem fogjuk évek múlva is emlegetni. Akkor és ott üt, megidézi a régi szép emlékeket, kellően őrült és szórakoztató, de Luc Besson esetében olyan gyorsan és korán jött a siker, hogy azóta sem tudta utolérni magát. Mentségére szóljon, hogy mostanában legalább próbálja. 10 6

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A 28 évvel később új előzetese is igen meggyőző
Következő cikk Tempest Rising – játékteszt