
A hollywoodi Nyírő József most már majdnem mindegy, hogy jobb vagy rosszabb filmekben fog szerepelni a következő évtizedekben, renoméját 100%-osan már sosem fogja tudni visszaállítani, ami egyébként lehet még ilyen-olyan új karrier alapja is. Főleg, ha a harmadik George Bush elnöksége alatt majd kötelező tananyaggá teszik.
Amikor a Driver nevű fickó először berobog a vászonra, épp bohócnak öltözve menekül a határőrök elől egy zsák pénzzel és egy láthatóan halálos sebet kapó (szintén bohóc) tettestárssal. A nyitányban így rögtön ízelítőt is kaphatunk bajtársiasságból és empátiából, amikor Gibson odaveti partnerének: ha még egyszer leköhögöd vérrel a pénzt, megöllek. Helyben vagyunk, tudjuk, mire számítsunk a következő bő másfél órában. Mel Gibson a Börtönregény főszereplőjeként pont azt teszi, amiben eddig is első osztályú volt, egy olyan sármos rosszfiút alakít, aki játszi könnyedséggel ver át és agyon rosszarcú rosszfiúkat és segít a bajba jutottakon, mert a férfibecsület ezt így kívánja. A gyorsítással-kimerevítéssel megbolondított üldözés-jelenet, valamint a felfokozott hangulat ellenpontjaként Gibson higgadtan búgó narrációja épp elég is ahhoz, hogy meg legyünk véve, kilóra.

Kicsit tehát sok minden zsúfolódik össze a Börtönregényben, de kevéssé a realisztikus történetmesélés, mint inkább a hatásdömpingig előrenyomuló ábrázolásmód, amiben Adrian Grunberg – első filmes – rendező utazik. A Börtönregény nem egy hérosz passiója és nem is egy kultra törő utópia, viszont egy jópofa és hangulatos mozi, amibe alig-alig lehet belekötni, feltéve, hogy nem az örökkévalóságot keressük benne.



No Comment