
Amerika független filmes Dorothyját Hushpuppynak hívják. Úgy néz a szennyre, a káoszra, mint senki más: neki elhisszük, hogy még mindig a mozi a nagy varázsló. Ha egy filmről csak azt olvasni, hogy különleges, fantasztikus, mégpedig annyira, hogy nagyon, meg hűha és ejha – nos, akkor az ember gyanakszik. Pláne, ha nem popcorn a dolog, hanem fonnyadt csöves kukorica, már ami a finanszírozási besorolását, lehetőségeit illeti.
Európából nézve ugyanis az a mozgókép, ahol jegyben jár a művészet a káprázattal, s a tengerentúlról érkezik, mindig gyanús. Vagy legalábbis erősen kérdőjeles, hogy az ünnepelt mű mennyire lesz, mennyire lehet mentes a filmszakos izzadságszagtól, mélységnek álcázott hamisságtól.
Kizárólag így lehet megcsinálni azt, hogy amikor ez a kislány, Quvenzhané Wallis elindul a szemetes, kívül-belül vad vadonban megtalálni a válaszait, amiket igazából csak igazolnia kell, nos, akkor nem azt látjuk, hogy itt egy sznob, önmagába habarodott artista mesél egyszervolt hurrikánról meg túlélésről, meg álmodásról, meg furcsa lényekről – hanem, hogy bizony az elmesélhetetlen van itt elmesélve. Az, amit nem lehet másképp, csak így: nyomasztóan, ám végletekig meghatóan, nagyvonalú kanyarokkal és mégis szikáran. Úgy, ahogy ki lehet kerülni a csapdahelyzeteket. Úgy, ahogy lélegző költészetté lehet nemesíteni a mozizást. Úgy, ahogy a nagy szavakat kis szavakkal mondjuk el. Úgy, ahogy nem az érzelmeinkkel zsarol minket valami, mégis megkapja a szeretetünket. Úgy, ahogy A messzi dél vadjai teszi.




No Comment