Nekünk, mozinézőknek talán eszünkbe sem jut, mekkora szerepet kapnak a filmes kosztümök még egy nem-kosztümös filmben is. Mivel az öltözékválasztás tudat alatt is igen sokat elmondhat a nézőnek egy adott karakterről, sok múlhat azon, hogy egy rendező milyen jelmeztervezőt választ. A fenti állítás fokozottan igaz az amerikai „mesegyáros” Wes Andersonra, akinek a napokban mutatják be legújabb filmjét.
A következőkben három kedvenc tervezőjének munkáiból szemezgetünk.
Lássuk kik azok a tervezők, akikben évek óta megbízik, és vajon mi az amit egy-egy jelmezből első pillantásra kiolvashatunk!
The Royal Tenenbaums (2001)
Karen Patch a Tenenbaum, háziátok mellet Wes Anderson első két filmjének, a Petárda és az Okostojás c. filmeknek volt a jelmeztervezője. Munkáit páldául a My Girl – Az első szerelem, a Rocksuli, vagy a Hét psyhopata és a sicu filmekben is láthattuk.
Anderson 2001-es családi vígeposza tömörsége miatt még jobban rákényszerül a szereplők jelmezen keresztül való bemutatására. Richie zárkózottságát hosszú haja, szakálla és állandóan viselt napszemüvege is egyértelműen kifejezi, fejpántjáról és inggalléros pólójáról tudjuk, hogy élete a tenisz körül forog. Chas az üzletemberek hétvégi dresscode-ja szerint csíkos Adidas melegítőt hord, rajta és fiain is folyton ez feszül, mivel felesége halála óta nem találja a világban a helyét. Margot tinédzser-sminkje arra utal, hogy még nem ért véget számára a gyerekkor, egy jelenetben ruhája pedig nevelőanyja, Etheline ruhájának egy korábbi verziója, ezzel definiálva kettőjük kapcsolatát. Eli cowboy szettjéről rögtön látjuk, hogy bármennyire is jótét lélek, ő egy komolytalan és ízlésficamos író.
Holdfény királyság (2012)
A szigeten játszódó ifjúsági történethez a rendező egy számára új tervezőt választott.
Kasia Walicka-Maimone jelmezeit olyan filmekben láthattuk, mint a Capote, a Sorsügynökség vagy a Pénzcsináló.
A történet főhőse, Sam egyben okos és különc fiú, erről árulkodik kerek szemüvege és a nyári forróságban is viselt mosómedveprém sapkája. Ingjét a saját maga által felvarrt cserkész felvarrók tömege díszíti: láthatjuk, hogy tehetséges kiscserkész.
Szerelme, Suzy a korának megfelelő világos ruhát és térdzoknit visel. Erős sminkje és későbbi bogaras-fülbevalója arról árulkodik, hogy problémás lány.
Mrs. Bishop fiatalos, színes ruhái mutatják meg, hogy még nem érzi öregnek magát. Mr. Bishop a legegyszerűbb fehér inget és a kockás pizsamanadrágot hordja, ritkán hagyhatja el a házat. Captain Sharp még a legnagyobb hőségben is nyakig begombolt inget és nyakkendőt hord, amiből arra következtethetünk, hogy szabálykövető, becsületes ember.
A Grand Budapest Hotel (2014)
Wes Anderson 2004-től dolgozik együtt az Oscar-díjas Milena Canonero-val, aki többek között a Mechanikus narancs, a Ragyogás és a Távol Afrikától vezető tervezője is volt. Először az Édes vízi életben, majd az Utazás Darjeelingbe c. filmben is ő kreálta a kosztümöket. Kis kihagyás után, a most bemutatott Grand Hotel Budapest is közös sikert ígér.
Remekül szabott frakkok és kabátok, keménygallér és jól fésült frizura jellemzi megjelenését. M. Gustave született úriember.
Mr. Moustafa első ránézésre nem tűnik fontos személynek, de ha megnézzük, ő az egyetlen aki a történetben sportosabb zakót visel színes garbóval. Neki már nem kell az öltözetével prezentálnia társadalmi rangját: csak a szállodatulajdonos lehet ilyen lezser.
Henckels katonatiszt. Bárgyú bajusza, drága egyenruhája és bundája arról tanúskodik, hogy talán csak egy pozícióba helyezett úrifiú.
Ludwigot alig pár képkockára látjuk, de rögtön magunk elé idézzük a filmtörténet összes börtöntöltelékét, kopaszsága és rossz börtöntetkói mindent elárulnak személyiségéről.
Jopling igazi főgonosz. Megjelenése már-már komikus, olyannyira veszélyes ember, hogy nemcsak bőrkabátot és mindkét kezén, koponyákkal kivert boxert hord, de még a szemfogai is hosszabbak egy átlagembernél.
Nincs könnyű dolga annak, aki teljes elemzésre vállalkozik Wes Anderson egyetemes látványvilágával kapcsolatban. Az viszont biztos, hogy amikor meglátunk egy Wes Anderson hőst, mindnyájunknak eszünkbe jut egy jól körülírható hangulat.
Bátran mondhatjuk, hogy aki odavan ezért a magával ragadó atmoszféráért, A Grand Hotel Budapest mesebeli világában sem fog csalódni.
COSTUMES SUPERCUT from Gareth morgan on Vimeo.