Az ismeretlen Drakula (Dracula Untold) rendező: Gary Shore, szereplők: Luke Evans, Sarah Gadon, Art Parkinson, Dominic Cooper, színes, magyarul beszélő, amerikai akciófilm, 92 perc, 2014 (16)
Ahogy haladtunk előre a történetben egyre jobban azt kívántam, bárcsak ismeretlen maradt volna.
A 90-es években, amikor is az egysíkú színészi játékkal megáldott húzónevek uralták a mozi termeket, és nem kellett egy filmbe sűrítve őket becsalogatni a nézőket az előbb lőj, aztán kérdezz temperamentumúban lubickoló mozgóképekre, akkor még működtek ezek a receptek, manapság sajnos már nem. Megértem, ha a Marvel sikerein felbuzdulva, mások is szeretnének profitálni a szuperhős történetekből. Ám figyelmen kívül hagyták azt, hogy ha a nagy nemezis DC Comics is, csak egy Nolan-féle Batmannel tudott előállni, illetve pár sorozattal, akkor az Universal miért hiszi, hogy a régi kultikus regényekből felépít majd egy hasonló univerzumot? Persze az elképzelésen lehetne vitatkozni, mert, ahogy a képregényeknek, úgy a könyveknek is megvan a célközönsége, közöttük az olyan szobapenész mimózákkal (szleng mentesített nevén geek), mint ami a mai fiatalokra igaz, köztük rám is.
Nem akarok szőrszálhasogató lenni, de jelen alkotás a blockbuster és a profit oltárán feláldozott korhűség és a történelmi adatok együttese. Ugyanis az írók maguk sem tudták eldönteni, hogy most a Bram Stoker-féle könyv fiktív hősét, vagy az eredetileg is létező és Tepesként elhíresült III. Vlad történetét meséljék el. Közös fúziójukból született meg tehát az a történet, miszerint Erdély a 10. éve tartó békét ünnepli, amikor is, II. Mehmed szultán (Dominic Cooper) követei megjelennek, hogy ismételten beszedjék a védelmi pénzt, ami janicsár seregükbe való 1000 havasföldi fiú besorozásában teljesedik ki. III. Vlad Tepes (Luke Evans) mint Erdély fejedelme választás elé kerül, hogy megadja a szultán követeléseit, vagy inkább a háborút választja.
„A nyársaló” (ejnye, fordítók eredetileg Karóbahúzó) ehelyett a hegy gyomrában rejtőzködő lénytől, aki a Trónok Harca óta szégyenben élő Lannister apuka (Charles Dance) kér segítséget. Ha szemet hunyunk az eddig leírtak felett, és nem bánt az se különösebben, hogy a töröknek inkább arab és kínai (a szultánnak szamuráj kardja van) kettősségéből kreált jelmezekben szerepelnek jól is szórakozhatnánk. Ám, még így is kedvünket szegheti a párbeszédek sablonossága, és a történet logikátlansága.
Nézzük a szultán motivációit, tehát Európát szeretné meghódítani, Budapesten át, egészen Bécsig, még is, amikor követeit megöli Vlad, akkor 1 ezer, majd 10 ezer emberrel megy, és hozza el mártírrá vált főhősünk egyetlen egy száll fiát. Arról nem is beszélve, hogy a gótikusággal köszönőviszonyban sem lévő kastélyban, állandó 30 embert látunk csak. Amikor mennek a menedékhelyre akkor is, több beállításban megannyi jeleneten keresztül. Vlad felesége Mirena (Sarah Gadon) alakítását látva újrareformálnám a Bechdel-tesztet, mert a karakter mindig csak kérdez, és ha feszültség kerekedik, akkor indokolatlan szexjelenetbe bonyolódik férjével. Végül Vlad, aki nem félelmet keltő, vagy vérszomjasan háború orientált, hanem egy elkárhozott szerelmes hős, akit a történet végkimenetele felé saját népe is elkezd megvetni. Az ő karaktere logikus és lineáris, ami annyiban teljesedik ki, hogy meg akar menteni mindenkit. Ami zavaró volt, inkább az-az, amilyen szituációkba kerül, pl. népének utolsó reménysége, erre rágyújtanak egy kovácsműhelyt.
A forgatókönyvírót mindenképpen lecserélném, hacsak addig le nem csukják az állatvédők. Ugyanis van egy, az előzetesben is látható fekete hullám, ami a földbe csapódva támadja meg a törököket, erről sajnos kiderül denevérek seregéből áll össze.
A film eddig felsorolt bántó hibáinak figyelmen kívül hagyása mellett élvezhető, ám ha engem újrahívnának rá, akkor úgy vágnék neki, mint a 10 ezres török hadsereg, bekötött szemmel.
10/5