Sok mindent elárul a mai viszonyokról, hogy a kortárs magyar regényirodalom egyik legértékesebb gyöngyszeme akkor kerül igazán a figyelem középpontjába, amikor tévésorozat készül belőle. Az, hogy Fehér Béla korunk legméltatlanabbul mellőzött írója egyfelől szégyen, másfelől viszont annak a bizonyítéka, hogy több mint 20 éves írói pályafutása során az írónak sikerült olyannyira távol tartania magát mindenféle elit kultúrköröktől, hogy az már önmagában művészet. Annak tehát, hogy a manapság annyit támadott közmédia éppenséggel egy Fehér Béla regényből készített tévéjátékot, egyetlen egy oka van: az, hogy a Kossuthkifli nagyon jó.


Jó lett volna, ha a Kossuthkifli megítélése nem megy el abba az irányba, hogy különböző érdekcsoportok a fentebb említett, ostoba okok miatt méltatlanul rossz hírét keltsék. Azoknak, akik ebben közrejátszottak, innen üzenem, létezik egy olyan világ, ahová nem ér el áskálódásuk. Egyébként pedig elmehetnek a levesbe.
szerző: MajorAnna
„A magyar egyfelől édesszájú, másfelől kolbásszal alszik.”
A március 15-én startolt, megújult közszolgálati adó első napja kétszeresen is médiatörténetet írt: egyrészt a fergetegesre és abszurdra sikeredett ünnepi műsor baki-sorozatával, másrészt pedig azzal, hogy levetítette az eddigi legdrágább (812 millió forintból készült) és legnagyobb volumenű (200 helyszínen, több mint 100 színésszel operáló) tévé(mini)sorozatának, a hatrészes Kossuthkiflinek az első epizódját. Habár a kezdeti 450000-es nézettségi ráta jónak számított, sajnos hétről hétre egyre kevesebben kapcsoltak vasárnap este 9-től az új Dunára: az utolsó részt sajnos alig látták százezren. (Csak hogy legyen valami viszonyítási alapunk is: a Cobra 11 nézettsége egymillió körül mozog, a Szulejmáné pedig 800000. A szintén hazai, közszolgálati gyártású Fapad csak néha üti meg a százezres nézőszámot.)

Az öt és fél órás cselekményszáguldás Pozsonyból indul, ahol egy fura négyes verődik össze Vödric Demeter (Haumann Péter) cukrászmester bejglijének (Kossuthkiflijének) Debrecenbe szállításához: Swappach Amadé (Lengyel Tamás) a paranoid kossuthista őrnagy, a hisztérikus hazafi – egyben minden idealista patrióta harsány karikatúrája, aki spion-üzenetet vél a szállítmányban, ezért ő maga kezdeményezi a Debrecenbe való mihamarabbi indulást. Magával viszi megszöktetett szeretőjét, a naiv Vödricz-leányt, Estillát (Trokán Nóra) és a humorosabbnál humorosabb bölcsességeket osztogató vénkisasszonyt, a púpos Thalvizer Karola grófnét (Nagy-Kálózy Eszter). A spionparanoiás Amadé egy babonás, együgyű kocsist is meggyanúsít, Batykót (Kálloy Molnár Péter), aki pórázzal a nyakán kell hajtsa a kocsi elé fogott lovakat. Másnap egy újabb kocsi indul el ugyanazon az útvonalon, rajta Amadé apja, Swappach Ferdinánd tanácsos (Reviczky Gábor), akit fia kirabolt, ezért bosszúra esküszik. Vele tart Vödric Demeter is, házi papucsban, aki megbánta, hogy az Amadéval paráználkodó lányát kisemmizte a családból és vissza akarja szerezni őt.
Ahhoz, hogy teljességében átéljük a fergeteges utazás öt napját, kötelezően fel kell függesztenünk a korról való ismereteink nagy részét, hiszen a mesébe illő kitalációk a legszórakoztatóbb részei a sorozatnak: szellemek, tündérek, szelencébe zárt ősmagyarok, lárva formájú halott lelkek röpködnek minden sarkon, de azon sem kell meglepődnünk, ha összefutunk a Döbrögit náspángoló Ludas Matyival vagy az Iluskáját kereső János vitézzel. 
Road movie, western (eastern), pikareszk kalandfilm, kosztümös film, fantasztikus film – bármelyik műfaji címkének (a magyar mozgóképgyártás kontextusában) a lehető legszínvonalasabb verzióját kínálja a Kossuthkifli. Kiváló szatíra/paródia, ami – még ha a realitástól expliciten elrugaszkodó módon is mesél – megkapargatja történelmi narratíváink másfél évszázados nemzetpolitikai diskurzusa és romantikus irodalma által vastagon átidealizált rétegeit. És tette mindezt főműsoridőben, közszolgálatként! Ez a lehető legjobb irány!
szerző: Németh Szabolcs Előd




