A James Bond rajongók megszavazták a kedvenc 007-es főcímüket


James-Bond-Dr.-No-Title-Sequence-by-Maurice-BinderIgazi autócsodák, gyönyörű nők, mindenre képes rosszfiúk, száraz Martini (rázva és nem keverve!), látványos akciók, fülbemászó betétdalok, James Bond maga, na és persze a legendás főcímek! A Dr. No pisztolycső perspektívája, vagy a 007-esről szóló legutóbbi produkció, a Spectre polipcsápokkal átszőtt lángnyelvei – két ikonikus téma a sok közül. De melyik a rajongók kedvence? A Bontonfilm Magyarország Facebookon meghirdetett felméréséből végre kiderült!james bond A Bond-univerzumban semmi sem szent. Az autók cserélődnek, ahogy az öltönyök és a főgonoszok is. M nő volt egy darabig, és a hatvanas évek végén a 007-es még meg is nősült, igaz, percekig tartott csak a nász. Napjainkban Őfelsége titkos ügynökének szőke haja van, és attól sem riad vissza, hogy két Martini között bedobjon egy üveg hideg sört. Van azonban valami, ami soha nem változik, és félreérthetetlenül tudtunkra adja, hogy egy hamisítatlan James Bond-mozit látunk: a pazar, látványos és izgalmas főcím. Mindegyik más, mégis képes ugyanarra: azonnal a világ legismertebb kémjének különleges világába repíti közönségét, így néhány órára bárki elmerülhet az akció, a csillogás, na és persze az abszurd párbeszédek szédítő kavalkádjában.

 A legelső Bond-film, a Dr. No elején egy balról-jobbra haladó, villogó fehér pont vetíti előre, hogy valami történni fog. Amikor a pont megáll és kinyílik, látni engedi, hogy ez egy mesterlövész fegyverének perspektívája. A pisztolycső követi James Bond sziluettjét, amint az elsétál a fehér háttér előtt, majd amikor a kém észreveszi, hogy figyelik, előhúzza a saját fegyverét, céloz és tüzel… Ez volt az a grafikailag egyszerű, koncepcionálisan ambiciózus ötlet, amivel Maurice Binder 1961-ben, az első James Bond mozi születésekor lenyűgözte Harry Saltzman és Albert R. Broccoli filmkészítőket.

Az Oroszországból szeretettel című 007-es moziban látható, csillogó női testek jellegzetes, álomszerű alakjai ugyanakkor már egy másik meghatározó grafikus, Robert Brownjohn nevéhez köthetők, aki a Goldfinger nyitó jelenetében ennél is tovább ment. Margaret Nolant tetőtől talpig aranyfestékbe öltöztette, és a nyíltan szexuális töltetű kezdésben a szövegek mellett a filmből vett robbanásokat és fegyverharcokat is megjelenítette a modell testére vetítve. A főcím Brownjohnnak egy Arany Ceruza-díjat hozott a rangos Design and Art Director Awards-on. Amikor azonban Saltzman és Broccoli a többi Bond-témára is Brownjohnt kérték fel, a grafikus visszautasította az ajánlatot.

Miután a kapcsolat megromlott közöttük, a filmesek Bindert hívták vissza, aki haláláig összesen 14 főcímet készített.

Az Élni és élni hagyni az ötödik legjobb Bond-téma holtversenyben az Aranyszemmel – színes lángnyelvekkel és vudus utalásokkal indít, nagyrészt egy égő koponyán keresztül szemlélve az eseményeket. Ehhez képest egészen újszerűnek tűnik az Aranyszem nyitánya, amiben Danny Kleinman a kommunizmus bukására utaló képeket használt.

A negyedik helyezett Halj meg máskorban skorpiókkal gondoskodott az emlékezetes indításról, míg a rajongók által harmadik helyre szavazott A világ nem elégben Bondot egy olajjal átitatott témába dobta, ahol a nők elmerülnek, vagy épp fürdőznek a folyékony, fénylő, fekete anyagban.

A második helyezett Casino Royale elején a szerencsejáték témát a halálos kőr, pikk, káró és treff kártyalapok kaleidoszkópjává változtatta.

Míg a rajongók által leginkább kedvelt Skyfall központi témájaként a halált jelölte meg. A rendkívül sötét és borongós képi világú nyitányban az agonizáló Bond a víz alatt, szimbolikusan az alvilág felé tart, így a néző a halandóság, a sajnálat, illetve a nosztalgia érzéseivel szembesül.

James Bond – Daniel Craig-gyűjtemény kapható DVD-n és Blu-rayen a Bontonfilm Magyarország forgalmazásában.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Star Wars vs. kínai művészet
Következő cikk Batman Superman ellen – Az igazság hajnala - kritika