
Saroo Bierley írt önéletrajzi könyvet The Long Way Home címmel (nálunk az Athenaeum adta ki, a filmhez hasonlóan Oroszlánra keresztelve), aki egy indiai kis faluból tévedt el gyermekkorában, majd hosszú viszontagságok során hazatalált. Egy olyan bensőséges szemszögön keresztül követhetjük végig egy örökbefogadott kisfiú történetét, amilyen drámát ugyan láttunk már korábban, végül mégis megfog és tud érzelmileg is hatni, kisebb döccenőkkel pedig sikerül minket végigvezetni ezen a hosszú úton.
Egy főleg munkások lakta, többségében írástudatlan közösség kicsiny lakója, az öt éves Saroo az alig idősebb bátyjával együtt dolgozni kényszerül. Egyszer közös útjuk során Saroo elkeveredik, egy üres vonaton találja magát, ami több ezer kilométerre viszi otthonától, így a kisfiú hazatérési esélyei egyenlőek lesznek a nullával. Sem ő, sem családja nem tudja, hogy hol induljanak el megkeresni egymást, így Saroo élete sodródni kezd.
Nem road movieról van szó, inkább egy hihetetlen embertelen világ emlékképeit láthatjuk, hiszen ennek a történetnek minden egyes cselekményeleme és ábrázolása egy férfi visszaemlékezés-kálváriája, aminek emlékeit az idő hol megszépíti, hol csúfabbá teszi. A kegyetlen embercsempészek, az utcán való hánykolódás és a magány még sárosabb, mint az utcák aluljárói, falujának szegényes körülményei pedig nagyon bájos nosztalgiával mutatkoznak meg előttünk.

A film nem titkoltan az Indiából évente több tízezer eltűnt gyermek segítésére akarja felhívni a figyelmet, na meg igyekszik az emberi jóságba visszaadni a hitünket ilyen embertelen körülmények között is. Olykor sikerül is neki, de valószínűleg a Legjobb film díját idén nem ő fogja elvinni, a bollywoodi közhelyek mellőzésének ellenére sem, ettől függetlenül egy szívbemarkoló igaz történetet láthatunk.



