
A szabadság odaát van
Deborah Feldman A másik út című regényéből készült minisorozat (Unorthodox) március végén debütált a Netflix égisze alatt. A rendezésért számos amerikai csapat versenyzett, de az írónő végül egy német stábra bízta a fajsúlyos történetet.
A megtörtént eseményeken alapuló írás világszerte nagy port kavart, hiszen a könyv részletes betekintést nyújt a magyar hátterű New Yorki szatmári zsidó közösség mindennapjaiba és radikalitásaiba. A közösség kampányt és blogokat indított az írónőt rágalmazással támadva, a vádakat és történeteket tagadták, azonban a könyvet mégis több nyelvre lefordították és világszerte nagy népszerűségnek örvend ez a sztori mely önmagunk és a szabadság felfedezéséről szól a vallás rabigái közepette.
A közösség jiddisül beszél, de több, mint 20%-uk folyékonyan beszél magyarul is. A williamsburgi zsidókat újfehértói zsidóknak is nevezik, hiszen a főrabbik innen a Nyíregyháza melletti településről származnak. Ez az erősen magyar hátterű ultraortodox közösség, hatványozottan konzervatív életet él. Például a New York állam által elfogadott párhuzamos iskolarendszerük csak 16 éves korukig engedi taníttatni a lányokat, a fiúkat pedig kizárólag a vallás tanulmányozására tanítják. Telefonból is csak kóser (nem okos) lehet, internetet nem használhatnak, csak egymással kommunikálhatnak. A házaspárok központi feladata a gyereknemzés, a nők feladata a gyereknevelés, a férfiak pedig dolgoznak, de nem túl sokat, mert idejük nagy részét a Talmud tanulmányozásával töltik. Éppen ezért az ultraortodox szatmári zsidók átlag keresete igen alacsony, évi 20 ezer dollárra tehető (A New Yorki éves átlagkereset 75 ezer dollár).
A sorozat ereje a hitelességében rejlik. A történetmesélés két szálon fut párhuzamos szerkezetben, az egyik szál a közösséget mutatja be, Esther útját a szökésig, a másik vonal pedig berlini boldogulását meséli el. Ez utóbbi nem szerepel a könyvben itt elrugaszkodott Feldman történetétől a rendező, Maria Schrader. A sorozatnak nem tett jót ez a lépés, hiszen a haszid közösségben játszódó hiteles jelenetek által létrehozott atmoszférát darabokra töri a történetbéli Berlin hamis liberális közege.


A sorozat egyáltalán nem ítélkezik a haszid közösségek tekintetében, pedig ha elolvassuk a könyvet, megbizonyosodunk róla, hogy lenne mi felett pálcát törni, talán ezért nem kerültek bele a filmbe. Az alkotás pusztán bemutatja a karakter útját a haszid közösségből a színpadig, Berlinig, a szabadságig. Nagyon erős metafora a zárásban, amikor rájövünk, hogy Esther számára a holokauszt eredetországa, Németország jelenti a szabadságot. Hitelesen mutatja be a hagyományokat és szabályokat, melyeket gátoló láncként él meg Esther (a nőknek házasságkötés után le kell borotválni a hajukat, nem viselhetnek hosszú hajat, nem énekelhetnek nyilvánosan, nem beszélhetnek hangosan, nem tanulhatnak, nem olvashatják a Talmudot … stb.) és katartikus jelenetként mutatja be a gyökerek fontosságát, amikor a zsidó szökevény Esther végül egy jiddis dallal kerül be a Berlini Zeneakadémiára.
A másik út valóban reális képet fest a szatmári zsidókról, és megindító és feszültségekkel teli történetet mesél Esther Shapiróról, aki zsidóként Németországban lelte meg a szabadságát. A karakterek és a haszid közösségben játszódó részek a legizgalmasabbak, kár, hogy ezt gyakran megtörik a jóval erőtlenebb berlini jelenetek. A németországi helyszín és az ott bemutatott szabadságélmény azonban hatalmas kontrasztot és feszültséget ad a sorozatnak, amely pusztán négy résszel, de a végén katarzist biztosít a nézőnek.
(A négyrészes minisorozat megnézése után ajánlott az Így készült az Unorthodox film megnézése is a Netflixen, minden esetleg megválaszolatlan kérdésre választ kapunk.)


