
Mi mindenre képes egy apa azért, hogy megmentse a gyereke életét?
A szervátültetés fontos része a modern kori gyógyászatnak, és sokszor ez az egyetlen mód arra, hogy megmentsék egy beteg életét. Számos kultúrában már jó ideje természetességgel kezelik a transzplantációs beavatkozásokat, de vannak olyan országok is, ahol a szervadományozás nem – vagy csak nehezen, illetve bizonyos szigorú szempontok mentén – egyeztethető össze a vallási-kulturális hagyományokkal. Egy ilyen ország közelmúltjában játszódik Mehdi Barsaoui Egy fiú című filmje, amely egyaránt működik társadalmi-politikai parabolaként és családi drámaként.
2011 januárjában Tunézia első embere, a huszonhárom éve hatalmon lévő Zine El Abidine Ben Ali lemondott elnöki pozíciójáról és Szaúd-Arábiába menekült. E hosszú évtizedek óta példa nélkül álló fordulatot a jázminos forradalom, vagyis a 2010. decemberében kezdődött erőszakos tüntetéssorozat váltotta ki, amely amellett, hogy a tunéziai kormányzat eltávolítását eredményezte, láncreakciót indított el az arab világban; elhozta az Arab tavaszt, melynek nyomán Líbiában, Egyiptomban és Jemenben is megdöntötték a kormányt.

Aziz a várólista 19. helyén van, ami – lévén, hogy az ország nem üdvözli és támogatja ezt a fajta beavatkozást – igen hosszú várakozási időt jelent, így először a szülőket tesztelik, ám sajnos egyikük sem bizonyul megfelelő donornak. Szóval az egyetlen út az illegális transzplantáció, és látszólag nem is lesz olyan nehéz szervet szerezni, hiszen a szomszédos ország, Líbia is a forradalom küszöbén áll, s egyre több a halott…

E három karakter mellesleg rendkívül jól kidolgozott és valószerű – ugyanez sajnos nem mondható el az ordítóan egydimenziós mellékszereplőkről. Ez a kidolgozatlanság azonban valamelyest érthető, hiszen a nem központi karaktereknek mindössze csak annyi a funkciójuk, hogy árnyalják a társadalmi-politikai hátteret. És ezt megteszik. Bár a figyelmünk elsősorban az intenzív és univerzális kérdéseket felsorakoztató családi drámára helyeződik, nem szabad figyelmen kívül hagynunk a hátteret, vagyis azt, hogy a film 2011-ben, Tunéziában játszódik, s a modern arab társadalomban felmerülő problémákat járja körül. Egyebek mellett foglalkozik a nők változó társadalmi helyzetével, a férfi, a családfő pozíciójával, a vallási és kulturális hagyományokkal, s ezek orvoslásra gyakorolt hatásával, valamint olyan tabutémákkal is, mint a házasságtörés és a szervadományozás.
Mehdi Barsaoui egyetlen család történetét bemutatva elmélkedik az egész országot érintő kérdésekről, az Egy fiú tehát meglehetősen bátor és progresszív társadalmi-politikai parabola, ugyanakkor legalább ennyire erős dráma is, amely többek között olyan morális dilemmákkal szolgál, amelyekkel határozottan nem árt foglalkozni, éljük a világ bármely pontján. E dilemmák súlya egyébként igazán könnyen elkezd nyomni minket a filmet nézve, ami nagyban köszönhető Antoine Héberlé operatőr klausztrofób hatást keltő beállításainak, a szürkés-kékes színvilágnak, valamint annak, hogy a kilátástalanságot és a bánatot őrző csendet csak akkor töri meg zene, amikor az képes még mélyebbre nyomni minket. Nem kellemes élmény és nem is könnyű feladat tehát végignézni ezt a filmet, de nagyon is érdemes.


