
„You’re gonna hear me roar”
A legjobb adaptál forgatókönyvért járó Oscar-díjért indul versenybe A Fehér Tigris, ami egy szegénysorból származó fiatal felemelkedéséről szól. A szolga-gazda viszonyt bemutató alkotásnak vannak jó pillanatai, de kultfilm valószínűleg nem válik belőle.
Bár a komfortzónámon kívül helyezkedik el, valahol megértem azokat az ismerőseimet, akik rendszeresen visszatérnek Indiába és beleszerelmesednek az országba. Elismerem, van miért szeretni. India lassan köröket ver a Nyugatra, azonban ennek ára van. A high-tech cégek üveg és acél irodaházainak árnyékában milliók élnek nyomorban. A befektetőket még mindig az olcsó munkaerő csábítja ide, az alulfizetett hivatalnokok pedig aprópénzért (amit még így is többévi keresetüknek felel meg) hunynak szemet a kisebb-nagyobb stiklik felett. Vidéken kőkemény feudalizmus van, a földesurak kizsigerelik az ott élőket és lelkiismeret furdalás nélkül veszik el bárki életét, csakhogy példát statuáljanak. A turisták, ha látnak is ebből valamit, csak a szépre emlékeznek, a vallás, a kultúra, az épített és a természeti környezet elfeledteti ezt a kettősséget, a szegény és gazdag között tátongó hatalmas, mély szakadékot. Mindenkit megrészegítenek a színek, a hangok, az illatok és az ízek.
A könyv műfaja levélregény, amit a film is követ. Amikor a jó sorban élő vállalkozó, Balram (Adarsh Gourav) megtudja, hogy a kínai miniszter Indiába látogat, levelet ír neki, amiben elmeséli, hogyan jutott el oda, ahol most van. Szegény családba született, ám tehetségével és szorgalmával hamar kitűnt a többiek közül. Tanulásról mégsem álmodhatott, sok éhes szájat kellett jóllakatni, ezért kivették az iskolából és egy útmenti teázóban kellett dolgoznia. Nagyanyja zsarnoki eszközökkel irányítja és tartja össze a családot, ahol a férfiak gyakorlatilag halálra dolgozzák magukat. Mikor Balram megtudja, hogy a környék rettegett urának fia, Ashok (Rajkummar Rao) hazatért Amerikából, elszegődik sofőrnek mellé. Nemsokára a fővárosban találja magát, ahol gazdája családja azon ügyeskedik, hogy a jelenlegi vezetés elbukja a választásokat, mivel a szocialista miniszterelnök-asszony egyre több pénzt követel tőlük, amiért szabadon garázdálkodhatnak lakóhelyükön (és az adófizetés sem az erősségük).
A közelmúlt történéseiből persze láthatjuk, hogy egy-egy nép, egy-egy nemzet mennyire nem tud mit kezdeni ezzel a hirtelen jött szabadsággal. Balram olyan, természetesnek tűnő dolgokon is elhasal, mint a rendszeres fogmosás, hiszen soha senki nem mutatta meg neki, hogyan kell csinálni, mint ahogy soha senki nem hívta fel a figyelmét a dolog fontosságára, hasznosságára.
Talán van jelentősége, talán nincs, a sors furcsa fintora, hogy a sokat emlegetett fehér tigrist, melyből nemzedékenként csak egy születik, az állatkertben mutogatják a nagyérdeműnek. A Fehér Tigrisben vannak emlékezetes jelenetek és gondolatok, de összességében nem szól akkorát, mint azt elsőre hittem és reméltem. Miközben a szolga-gazda viszonyt boncolgatja, olyan képet fest Indiáról, ami a legtöbbünk számára ismert, nem is nagyon lehet rá haragudni azért, amiért szeretne megmaradni tisztelettudónak és óvatosnak. Szegénység és korrupció máshol is van, legfeljebb nem kell kerülgetni az útra betévedő teheneket és gyerekkoldusokat.
Jó volt nézni, megadta az élményt, még el is gondolkodtatott valamennyire, de fél-egy év múlva előbb fog eszembe jutni az Ezerízű szerelem (hogy Irfan Khan mennyire hiányzik), mint ez, ha India kerül szóba.


