
Karácsonyi lidércnyomás
A Spencer nagyjából azt meséli el, amit A korona 5. évadában fogunk majd látni, csak sokkal töményebben. A címadás nem véletlen, Diana szabadulna, de a Windsorok nem ma kezdték az uralkodást.
Diana Frances Spencer 1981-ben ment feleségül Károly Fülöp Artúr Györgyhöz, így 1991. karácsonyára valószínűleg pontosan tudta, mit kell érteni anyóséknál a szeretet ünnepe alatt. Egyedül érkezik és bár a környéken nőtt fel, eltéved és késik. Egy újabb rossz pont, de úgy tűnk, már nem számolja, próbál fejben és testben ott lenni, de nem mindig sikerül neki, pláne nem egyszerre. Hol sír, hol mosolyog, de egyértelműen szenved, nem akar ő már királyné lenni, csak szabad és boldog.

A film nem is próbálja az utolsó betűig visszaadni az igazságot, hanem azt tűzte ki feladatául, hogy közvetítse felénk azt a fojtogató atmoszférát, ami Diana hercegnő és a királyi család szakításához vezetett. Diana leginkább a gyermekeivel szeretne lenni, miközben visszavágyik a szomszédos birtokra, ahol gyermekkorát töltötte, de elég rövid pórázon tartják. A legváratlanabb pillanatokban megjelenő személyzet szép lassan az idegeire megy, a szobájában „felejtett” Boleyn Anna könyvet olvasva pedig párhuzamot vél felfedezni a tragikus sorsú királynő és a saját élete között. Folyamatosan úgy érzi, hogy minden szem őt figyeli, mindenki a bukását kívánja és azon van, hogy minél kényelmetlenebbül érezze magát.

Talán nem véletlen, hogy az idők során az uralkodókat születésüktől fogva uralkodásra nevelték és egymás között házasították, ha másodunokatestvérek voltak, hát másodunokatestvérek voltak. Aki ebbe kívülről került bele, az vagy alkalmazkodott vagy egyszerűen beleőrült. A filmben Diana nagyon a határon mozog, rengeteg olyan dolgot csinál, ami az űrület határát súrolja, de a királyi család ellenszenve, a férje hűtlensége, valamint étkezési zavara együtt már tényleg túl sok neki, főleg így, a szeretet állítólagos ünnepén.
Diana hercegnő megformálása komoly szakmai feladat és bár az üres járatokban valóban előkerül az a bizonyos arc, amikor oda kell tennie magát, akkor bizony odateszi. Beszédével, mozgásával, gesztusaival, testtartásával Dianát idézi, alakítása nagyon meggyőző és itt nem csak a hasonlóságra gondolok, hanem arra is, hogy ahogy Dianaként a ráírt szerepet eljátssza. Sokan már most Oscar-jelölésről beszélnek, amit én sem tartok elképzelhetetlennek, kérdés, a színésznő vagy a karakter kapja-e majd.
A Spencer nem egy hagyományos életrajzi film, sokszor a Shakespeare-i királydrámák hangulatát idézi fanyar humorral vegyítve és előszeretettel nyúl hozzá a thrillerek eszköztárához, amire a frusztráló zenei aláfestés rátesz egy lapáttal. Filmnyelve, hangulata érdekes, nem egy tündérmesére ülünk be. Pablo Larrain (Jackie, Neruda, No) rendezése és Steven Knight (Gyönyörű mocsokságok, Eastern Promises – Gyilkos ígéretek, Birmingham bandája) forgatókönyve egy nőről szól, aki szabadulna a kötelezettségek és szokások béklyójából, de tudja és érzi, hogy ez mivel jár. Egy nőről, aki több akart lenni annál, mint aki kihordja a trónörököst. Egy nőről, akinek az volt a legfőbb bűne, hogy egy kicsit több Spencert akart az életébe és ehhez mérten valamivel kevesebb Lady Dianát. Ma már tudjuk, hogy – még ha csak közvetett módon is, de – az életével fizetett érte.


