
Csend a lelke mindennek
Manapság kemény női hősökről harsognak a művek. Lehet-e egy szótlan kislány igazán bátor? A csendes lány finomlelkű filmként szavak helyett a hangulatokkal mesél. Íme egy megríkató mágikus-realista történet a közelmúlt Írországából, amit minden szülőnek receptre lenne ildomos felírni az egész világon.
„Sokan elszalasztották a lehetőséget, hogy ne mondjanak semmit, és sokat vesztettek miatta.” Amikor A csendes lány egyik szereplője szájából halljuk ezt a mondatot, azzal a film egy történetvezetési ars poeticát fogalmaz meg. Colm Bairéad ír rendezőnek ez az első mozis nagyjátékfilmje, de sok tapasztalt direktort maga mögé utasít a rendezésének letisztultsága.
Nem véletlen, hogy nagy meglepetésre a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjáért versenyzett az első ír nyelven beszélő filmként a történelemben. Joggal, mert ez a történet egyszerre nagyon egy kor- és hely szellemét megidéző darab, és egy egyetemes emberi kérdéseket körbejáró alkotás.
Nagy bátorsága a filmnek, hogy bár nagyon meditatív, és – nomen est omen – csendes módon mesél, mégis mer rövid, velős, és patikamérlegen adagolt drámát a szemünk elé tárni. Az utolsó öt perc pedig zsebkendő-nyitogató beteljesülése Cáit, a halk szavú kislány egynyári történetének.
Nyolcvanas évek eleji ír vidéki miliőben járunk, ahol jól jön a plusz kéz a háznál, ha némi házimunkáról van szó a gazdálkodásból élő családoknál. Csak ki ne zabálja az embert a gyerek a vagyonából, szól az intő „bölcsesség” az egyik apától a másiknak.
Ebben a hangulatban gubbaszt a felnőttek döntéseit tudomásul vevő kis Cáit, akinek első szavát jócskán a film kezdete után bő negyedórával halljuk először. Akkor is tőmondatokban.
A film alapjául szolgáló Claire Keegan kisregény is rövid, és pont ezért tudta Colm Bairéad rendező a szikár művet úgy nagyvászonra adaptálni, hogy a forgatókönyv minden pontja arra fókuszáljon, hogy minél teljesebben átélhessük egy csendes lány intovertált személyisége mögött megbúvó gazdag érzelmi világot.
A szereplőválogatás nem csak azért volt nagy kihívás, hogy találjanak egy kedves arcú, világító kék szemű kislányt, aki ennyire mély érzéseket tud kiváltani a nézőkből a visszafogott játékával, hanem az is nagyban szűkítette a lehetőségeket, hogy csak olyan lány lehetett Cáit, aki tökéletesen beszéli a manapság kevesebbek által használt ír (gael) nyelvet is.
Tökéletes gyerekszínész, jó alapanyagból készült forgatókönyv, kétgyermekes apaként író-rendezőként érett munkát biztosító direktor, és komoly markeing híján szájról-szájra és fesztiválsikerről-fesztiválsikerre (Berlin, Dublin, Taipei) terjedő jó híre, illetve az Oscar jelölése az, ami a hazai moziforgalmazásba csábította A csendes lányt.
Nem győzünk örülni, mert ezt a filmet nagyvásznon látni igazi ünnep a léleknek.
Ami mögötte van, az viszont egy nagyon fontos, és ritkán tárgyalt téma: az hogy mitől lesz valaki jó szülő, mi teszi a gyereket valóban boldoggá, hogyan lehet nevelni idomítás helyett, és ami a legnehezebben kibogozható vitákat generáló kérdésfelvetés, hogy a vérségi kapcsolatokat hogyan írják felül a szeretetkapcsolatok.
Cáit kemény közegből származik, és bár ő egyáltalán nem, de a film is alig beszél arról, hogy milyen komoly traumákkal jár egy olyan nagycsaládban felnőni, ahol sorra pottyannak ki a gyerekek, miközben a hétköznapok menetét a függőségeit agresszivitással takaró apuka, és a gyerekhad terhei alatt idegösszeroppanás szélén roskadozó anyuka határozza meg.
Aminek része az, hogy beültetnek a kocsiba, sportközvetítést hallgatva zötykölődsz három órán át egy idegen helyre, ahol az ismeretlen vendéglátókkal folytatott kényszeredett bájcsevej után a bőröndödet a csomagtartóban felejtve robog el édesapád különösebb köszönés és kommentár nélkül.
Ha nagyon lecsupaszítjuk, akkor egy kifordított, mágikus realista hamupipőke mesébe csöppenünk, ahol Cáit szemén át egy gyönyörűen fényképezett álomvilágként látjuk a valóságot, miközben a környezete elejtett félszavaiból belénk mar annak a pszicho-szocio realitása.
A történet tökéletesen mutatja meg a gyermek relatív időérzékelését, amiben Cáit nem a szokásos cserfes kislány, aki minden lében kanálként kutatja a körülötte lévő események értelmét, hogy aztán megszerzett tudását felhasználva jól megküzdjön az önállóságát fenyegető erőkkel.
Helyette az ő ellensége az idő, ami bizonyos helyzetekben csigalassúsággal kúszik, a kellemes napokon pedig pillanatok alatt elrohan, míg az ő kontemplatív, megfigyelő személyisége kevés ráhatással van ennek alakulására.
Épp ezért nagyon fontos minden egyes halkan kiejtett mondat, ami elhagyja Cáit száját, miközben a film ritmusa, filmnyelve tökéletesen hangol rá arra, hogy minden szavára teljes figyelemmel füleljünk.
Ez a csendes, szemlélődéssel teli film nem való mindenkinek, de számomra csodálatos, amikor egy alkotás hagy időt megemészteni a történteket, miközben kellő talánnyal szolgál, hogy újabb kérdésekre várjam a választ.
Azért írtam levegővételt hagyó stílusban ezt a cikket a filmhez hasonlóan, mert annak a legvégső, katartikus zárómontázsban tetőző jelenetei már koanokat idéznek, amikhez fontos, hogy legyen terünk és időnk befogadni őket.
Ha láttad a filmet, tudod: a csendes lányról ordítanak a szülei.


