
Krétaszagos kálvária
Mária Terézia óta minden magyar gyerek oktatásban részesül kötelező módon. Az ezt biztosító pedagógus közben szükséges megfeleljen az állami direktíváknak, a munkatársak elvárásainak, és ha igazán jó tanár akar lenni, akkor pedig a diákok igényeinek is. Ana, egy gyergyószéki gimnázium irodalomtanára közel két évtizedig tökéletesen tesz eleget mindhárom területen, de egyik nap homokszem kerül a gépezetbe. Az egyik apuka feljelenti őt, mert erkölcstelen filmet ajánlott megnézésre a tananyag kapcsán. A feddhetetlen tanár beleáll a küzdelembe az igazáért, mi pedig együtt követjük végig, ahogy napról-napra fogy körülötte a levegő.

Egy nagyon keményvonalas konzervatív apuka azonban meglátja, hogy a fia mit néz otthon, és teljes hadjáratba kezd az iskola ellen, Anával a középpontban. Minden eszköze megvan hozzá, mert befolyásos ember. És hirtelen egy nagyon hasonló helyzetbe kerülünk, mint a nemrég bemutatott Magyarázat mindenre című filmben, egymásnak feszül a hagyománytisztelő és a szabadelvű gondolkodás. Csak ellentétben Reisz Gábor alkotásával, itt egyértelmű a film álláspontja, teljesen Ana szemszögéből, neki szurkolva követjük végig az eseményeket.
Az Elfogy a levegő a tanítás szabadságának jogát tűzi ki zászlajára, és épp ezért annyira azonosulható Ana minden megpróbáltatása, amit a küzdelem során kénytelen elviselni. Erre minden jó érzésű ember rá tud rezonálni, mert sokan kerültünk már olyan helyzetbe, hogy a legjobb szándékú tetteink miatt belénk álltak az életben. 
De az igazán felborzoló élményt a színészek nyújtják. Skovran Tünde iskolaigazgatója egy teljes átalakuláson megy keresztül a film alatt, Dimény Áron pedig szintén egyre emlékezetesebb jeleneteket nyújt a baráti viszonyt ápoló kollégaként. Az ő hiteles játékuknak köszönhetően lesz egyre fojtogatóbb a légkör a filmben, mert az valóság ihlette forgatókönyv egyre lehetetlenebb helyzetekbe kényszeríti a Krasznahorkai Ágnes által megformált főszereplőt, akinek finom játéka erős betekintést nyújt az egész ügy emberi oldalába. Mert bár jó tanár, ő sem tökéletes, vannak vitatható döntései.
Ahogy a film is a nagyon erős hangulata, egyetemes témája, jó színészi játékai mögött azért rejt pár hibát, ami a forgatókönyv és rendezés számlájára írható. Az, hogy van több elvarratlan szál a történetben, a valósághűség miatt megbocsátható, viszont a film vége felé egy nagyon drámai jelenettel konkrétan nem kezd semmit. Ez ha hatásvadászat, akkor nagyon olcsó, ha pedig nem szándékos – amit nehezen tudok elképzelni – akkor pedig nagyon kellemetlen hiba a forgatókönyvben, mert látszólag hosszan felépített jelenetről van szó. Elég sajnálatos, hogy egy ilyen gikszer belekerül egy ilyen alaposan összerakott filmbe, de tudjuk be egy kezdő rendező botlásának.
Ahogy Anát sem szabad elítélni egy szándék nélküli botlás miatt, úgy az Elfogy a levegő sem érdemli meg, hogy emiatt elmarasztaljuk. A Teljes napfogyatkozás említése miatt többen LMBTQ+ propagandát akarnak ráilleszteni, de ez olyan, mintha egy tanárt a Bukás c. film ajánlása miatt náci szimpatizálással vádolnánk meg. Ez a film egy nagyon jó érzékkel összerakott pedagógus-érzékenyítő alkotás, amiért nagyon sok tanár már most hálás, hogy ilyen megrendítően hiteles alkotás készült az ő mindennapi krétaszagos kihívásaikról.


