
Egy haláltábor rendel. Több lett, maradhat?
A holokauszt egy nagyon alaposan körüljárt téma a filmművészetben. Külön motiváció az alkotóknak, hogy sok Oscar-díjat kaptak már a zsidó áldozatokat bemutató filmek, épp ezért nagyon formabontó húzás a videóklipes fenegyerekként befutott Jonathan Glazertől a nézőpont teljes kifordítása, amivel egy merőben új aspektusát mutatja be a II. világháború leghorrorisztikusabb hétköznapjainak. Medencézéssel, teadélutánokkal, és szülinapra kapott kenuval, mert ez is volt Auschwitzban. Az Érdekvédelmi terület bekerül a kötelező filmek közé.

Jonathan Glazer író-rendező Érdekvédelmi területe mégis adaptáció, csak Merle műve helyett Martin Amis azonos című ’14-es írásának feldolgozása. Glazer nagyon egyedi módon nyúlt a regényhez, saját elbeszélésmódjára formálja filmet. Az eredeti műben három szereplőn keresztül látjuk az eseményeket, a film viszont egy hideg, kimért, külső nézőpontot ragad meg, amin keresztül szinte észrevétlen kukkolóként látunk bele a Höss család életébe. Zsenialitását mutatja, hogy ezt az kukucskáló érzetet azzal tudta fokozni, a forgatás alatt több kamerát rejtett el a birtokon, és a szereplők így teljes természetességgel tették a dolguk a forgatás során. Sok a fix kamerás felvétel, alig látunk közelieket, az egész dokumentumfilm szerű benyomást kelt. Erre erősít rá a család úri életének sterilsége, a szorgos szolgák által óramű pontossággal a verandán lévő kis asztalra helyezett snapsz, amivel Rudolf a szülinapján köszönti a tiszteletére megjelent náci katonákat.
Emiatt a húzás miatt lesz ez a film egy elegáns, kimért művészi igényességgel tálalt világháborús pszichológia horror. Ahogy a műfaj legjobbjai, ez is úgy nyomaszt, hogy közben semmi félelmeteset nem mutat. Mert a valódi horrorban mindig addig borzongunk, amíg nem látjuk a félelem tárgyát, lásd A nyolcadik utas: a Halált, ahol ametserien megrendezett film több, mint feléig még csak nem is látjuk a szörnyet, majd összesen 3,5 percet tölt a vásznon a 2 órás játékidőből. 




Az Érdekvédelmi terület a filmnyelv kifinomult használatának csúcsait ostromolja. Nagyon felnőttnek tekinti a nézőt, befektetést kér, de cserébe nagy élményt ad számára. Hasonló gondolatkísérlet így nézni a haláltábor eseményeit, mint a Kurt Vonnegut könyve alapján készült Éj anyánkban figyelni az amerikai Horward Campbell Jr.-t (Nick Nolte megformálásában), ahogy náci propaganda vezérként a hazai titkosszolgálatnak küld üzenetet a zsidóellenes beszédeivel. Teszi ezt úgy, hogy maga sem érti, milyen infót ad át, ezért előbb értesülnek a felesége haláláról a hazai ügynökök, mint ő maga. A Höss család napi drámáival azonosulni, a medencés kertjük sorsa felől aggódni pont ennyire ambivalens érzés, és ezt a rendezői bravúrt még tanítani fogják. Az Érdekvédelmi terület pont emiatt hiteles látlelete azoknak az embertelen döntéseknek, amiket a zsidók, és más embercsoportok is elszenvedtek a történelem során holokauszt címszó alatt.


