
A magyar film fölött még nem kell sivát ülni
Breier Ádám a családi ebédeknél elhangzó vitákból inspirálódva, Csaba Bálinttal karöltve megírta a Levkovicsék Gyászolnak forgatókönyvét, az NFI-től kapott (zseb)pénzen pedig meg is sikerült valósítania ötletét. A végeredmény egy nagyon finoman összerakott, nem harsány, de nehezen kikezdhető, nívós film lett. 
A sztori szerint Levkovics Tamás (Bezerédi Zoltán) az idős bokszedző a főváros egy nyugodt környékén éldegél feleségével, Zsuzsával (Máhr Ágnes), míg fiuk, Iván (Szabó Kimmel Tamás), Izraelbe kitelepülvén fedezte fel újra zsidó identitását és alapított családot. Apa és fiú hosszú évek óta nem beszélnek egymással (hát mi más, mint egy régi sérelem jóvoltából), ám Zsuzsa halála miatt (innen a címben szereplő gyász) kénytelenek ismét összegyűlni és Iván kisfiával, Ariellel (Leo Gagel) kiegészülve egy hetet közös háztartásban tölteni a szülők lakásán, tradicionális zsidó gyászhetet, sivát ülvén. A problémák pedig előjönnek, ahogy a békülésvágy is.
Az egyik ilyen tartópillér a dramedy műfaja. Alapvetően nem egy kifejezetten harsány vagy vicces, inkább egy nyugodtabb és oldott hangvételű drámáról beszélünk. Ugyan vannak kedélyesebb jelenetek és megnyilvánulások, ezek nem a hangos nevetést, inkább a könnyedebb hangulatot és a karakterek iránt érzett szimpátia elmélyítését szolgálják. Eredményesen, hozzátenném, ugyanis nagy általánosságban egyáltalán nem egyértelmű, hogy a filmesek sikerrel járnak-e, amikor ilyen műfajjal próbálkoznak, mindenki pengeélen táncol, ha dramedyt készít. Sokszor előfordul, hogy a humoros jelenetektől súlytalan, vagy a dráma túldomborításával giccses végeredmény születik (pozitív példáknak beszúrnám ide a 2011-es francia Életrevalókat, vagy ugyanebből az évből a méltatlanul elfeledett, hallatlanul zseniális Fifti-fiftit), a Lefkovicsék gyászolnak viszont elegánsan oldotta meg ezt a kihívást.
E kettő hagyomány ugyan ott van a háttérben, ízesen kerekítenek egy nagy és koherens egészet a filmből, ám a lényeg mégiscsak az apa-fia viszony dinamikája, természetrajza, és mindennek feloldódása a közösségi gyászban. Felettébb elegáns és nívós módon lett ez is megoldva. Az apa és fia közti konfliktus kibontása takaréklángon lobog, nincsenek nagy és elnyújtott hőzöngések, veszekedések, egymás lelkében vájkálások, kiabálások is csak ott, ahol kell, és milyen jó is ez, minden giccstől mentesül a film, mégsem érződik kidolgozatlannak, mert a jó helyen a jó dolgokat mondják, amikből vissza lehet követni kettejük kapcsolatának történetét. Ehhez elsőrendű segítségül a párbeszédek jönnek, amik néhol akár suták is lehetnének, de nem lettek azok. Várjuk, hogy na, ebben a helyzetben kezd el arányt téveszteni majd, de ez nem jön el, mindennek funkciója van, minden életszerű, minden tökéletesen kidolgozott.
Amit még kiemelnék, az a kreatív szimbolika és metafora, melyeken keresztül a gyász kerül érzékeltetésre. Egy félig teli lekváros üveg, vagy egy színházi darabban látott könyvespolc szimpla, ám sok mindenre használható és egyszerűségében is sokat mondó tárgyak, lelke lesz ezektől a történetnek. Látjuk, nem kellenek milliárdok meg lovaskaszkadőr hadak, hogy valami nagyszerű szülessék.
A Lefkovicsék gyászolnakban nincsenek nagyon emlékezetes jelenetek, mondhatnám, hála istennek. Nem hahotára ingerlő pojácáskodás, sem szájbarágós giccsparádé, helyette egy szinte tökéletesen balanszolt mű, mely egyszerűen, őszintén és intelligensen mesél sok mindenről, sok mindenkinek.


