
A Priscilla nem életrajzi film, hanem egy minimalista pszicho-thriller a bántalmazó kapcsolat mibenlétéről.
Meg merem kockáztatni, hogy a Priscilla önmagában is egy tökéletesen kivitelezett film, de a témaválasztása efölé emeli, mivel vállaltan egy olyan űrbe lép be, ahol azok a nők vannak, akik eddig csak kisbetűs kiegészítők voltak az újságokban vagy a tankönyvekben. A film a múzsákról és a feleségekről szól, a névtelen és ismeretlen hátországról a Nagy Művészek mögött. (A cikket női szerző írta, ami egyébként teljes mértékben irreleváns információ lenne, de a témaértés miatt talán mégsem mellékes megemlíteni.)


Miről szól a film? Priscilla Presley (született Wagner) életét sok megközelítésben el lehetett volna elmesélni, Sofia Coppola ebből a rengeteg lehetséges történetszálból a bántalmazó kapcsolatot és az önmaga felett nem rendelkező nőt választotta. Zsigerekbe hatolóan megmutatja azt, ahogy Priscilla élete, ami még csak el sem kezdett a sajátja lenni, hogyan kerül valaki más irányítása alá. Végig tökéletesen adagolja a feszültséget, és kíméletlen alapossággal mutatja be a bántalmazó kapcsolat lépcsőit, úgy, hogy az ember gyomra összeszorul közben. De itt is hangsúlyoznom kell: nincsenek nagy cselekmények. A jelek alig láthatóak, ahogy ez a való világban is ugyanígy van. (A film nem tudom, hogy mennyire tudatosan, de edukatív funkciókat is ellát: íme, így alakul ki egy elnyomás. Ha más miatt nem, legalább ezért ajánlom mindenkinek.)

A Priscillát játszó Cailee Spaeny végig aprónak és gyámolításra vágyónak tűnik mellette, miközben valóságosan mutat 15 éves lányként és később saját útját kereső felnőtt nőként is. Finom rezdülésekkel játszik, visszafogottan és pontosan, pedig nincs könnyű dolga: rengetegszer az ő arcán tükröződve látjuk csak, mi történik a moziban. Fontos megjegyezni, hogy a film nem ítélkezik egy pillanatra sem, csak megmutat.
Mivel adja magát az összehasonlítás, térjünk ki egy kicsit Baz Luhrmann Elvisére. Az a film az IMDb-n 7,3-on áll, a Priscilla 6,6-on. Mindkettőt láttam, nem értek egyet a pontokkal, habár a tendencia nem lep meg. Az Elvisben dalok voltak, fizikai hasonlóság, elmaszkírozás (amit valamiért hisztérikusan szeretnek a bírálók), gonosz ellenlábas és akció. Még mielőtt nemi elfogultság alapján elítél valaki, le kell szögeznem, hogy szeretem Baz Luhrmannt, és azt, ahogy ő látja és láttatja a világot, de szerintem nincs ekkora különbség a két film között, és főképp nem az Elvis javára.
Sofia Coppola például másik utat választott, a szereplőkben nem hasonlóságot keresett, hanem karaktert, és kiválóan meg is találta. (Valamint megkímélt minket a kopaszra és csúfra maszkírozott Tom Hanks látványától, amiért nem lehetünk elég hálásak.) A Priscillában – de ezt írtam már –, tudatosan nincs akció, vagy érdemi külső jelenet, mert Priscilla élete nem ott zajlott. A rendező a zártságot, az elnyomást és a monotonitást mutatta meg nekünk, és nem azért tette ezt, mert nem volt jobb ötlete. Emiatt hiányt érezni a filmmel kapcsolatban, úgy hiszem, szűklátókörűség.


