
A jazzkirálynő és a drogok
Winehouse-zenék keresztül-kasul, kokó, fű, és pia, meg persze toxikus párkapcsolat, de senki sem hibás igazán. Kérdés, hogy az ismertetőjegy-szólamok kavalkádja összeáll-e koherens film-muzsikává a Back to Black esetében?
Jelen írás film, és nem zenekritika, szóval itt most ahelyett, hogy ezt továbbfejtegetném (inkább az olvasót a továbbgondolásra és a máshol történő utánaolvasásra biztatom, például itt) inkább azt nézzük meg, hogy mit mond a Winehouse-jelenségről a most befutott (ah, már megint egy) biopic? 

Sajnos az eddig leírtak mindegyike elmondható a Back to Black-re is. Nem nagyon gondolkodunk többet vagy jobban Winehouse életéről, miértjeiről, vagy bármi másról, mint azt a cikkek garmadájától vagy a dokumentumfilmektől tennénk. A film egyébként Winehouse korai szárnypróbálgatásaitól az életében megjelentetett két lemez sikerén át egészen a Grammy-díjesőig és a rehabról való visszatéréséig követi nyomon a történteket, mindezt Blake Fielder-Civillel történő viharos kapcsolatára felfűzve.
Filmünket akár romantikus filmnek is nevezhetjük, hiszen a legnagyobb hangsúlyt tényleg Winehouse és Fielder-Civil kapcsolata kapja – de még ezt se nagyon sikerült kidolgozni. Ez viszont talán nem a színészeken múlt, hanem a rendezésen. A Winehouset játszó Marisa Abelán ugyan látszik, hogy próbálkozik, sajnos a végeredmény a kelleténél jóval harsányabbra sikerült, ami inkább kelti a Winehouse-számokban megalkotott perszóna groteszk és egydimenziós karikatúráját, mintsem egy élő és izgalmas karaktert. Akit meg egyébként zavar, hogy a színésznő nem hasonlít az eredeti énekesre, annak javaslom megtekintésre Todd Solondz Palindrómák című filmjét, ott 8 színész játszik egyetlen karaktert – nem ezen múlt a dolog. A pasiját alakító Jack O’Connell viszont a film nagy pozitívuma, ő meg tudta tartani a balanszot a suttyó és a szimpatikus között.
Az egyik legkreatívabb jelenet is a dalok megidézéséhez kapcsolódik, amikor a Black to Black-et és a hozzá készült videóklipet emelik át a filmbe, mégpedig úgy, hogy az ikonikus videóklip egy montázsnak köszönhetően egyszerre három jeleneten vonul végig, ezáltal új és új párbeszédbe állítva a képsorokat és a szakításról szóló dalszöveget.

Persze azért egy kicsit meg kell emlékeznünk arról is, ami a filmmel kapcsolatos diskurzust uralja, jelesül, hogy nem teszi meg célpontjává a közvélemény által megrontónak kikiáltott Blake-Civilt és Mitch Winehouse-t, Amy apját (Eddie Marsan) (aki nem vitte be rehabra a lányát, vö.: “my daddy thinks I’m fine”). Egyszerűen nem tudjuk értelmezésünkből kizárni ezeket a dolgokat egy ilyen filmnél, ezt nem is kell. Sem mosdatni, sem egydimenziós gonosznak nem kell ábrázolni senkit, bár a film ebből a perspektívából elég durván megúszósnak és Bohém rapszódia-effektusosnak tűnik…
A Winehouse-dalok, melyek vaskos hányadát adják a filmnek természetesen nagyobb pontszámot érdemelnek, de ahhoz elég meghallgatni a dalokat. Ha jelen filmünket értékelem, akkor le kell szednem a vastagon rátapasztott Amy Winehouse-izmust. Ami marad viszont némileg ízetlen, amit sajnos Abela vagy O’Connell alakítása sem tud megmenteni. A karakterek alulmotiváltsága (hihetetlen egyébként, hogy ilyen fel tud merülni valós történeteket feldolgozó filmek esetében, de úgy látszik, a dolgokat egyhangúan felsorakoztatni egyeseknek fontosabb, mint a dolgok miértjét megmutatni), az ötlettelenség és az unásig ismert szócikk-jelleg képében tartalom helyett sajnos csak egy újabb clickbait-témájú ötlettelenséghalmazzal ajándékoztak meg minket a készítők.
Azonban hogy ne ilyen fásultan zárjam, a Bob Marley: One Love-hoz hasonlóan szintén egy doksifilmet biggyesztenék az írásom végére, az Amy – Az Amy Winehouse-sztorit(2015). Az sokkal őszintébb, rétegzettebb, izgalmasabb és megrendítőbb, mint ez az (ah, megint egy) életrajzi film.


