Eric – kritika


Vincent (Benedict Cumberbatch) és fia, Edgar (Ivan Howe) az Eric című minisorozatban Eric (Eric), angol-amerikai dráma minisorozat; készítő: Abi Morgan; szereplők: Benedict Cumberbatch, Gaby Hoffmann, Dan Fogler, McKinley Belcher III, Ivan Morris Howe, Bamar Kane; ~60 perc/epizód; 1 évad 6 epizód; 2024-; Netflix

Eric kibújik az ágy alól, hogy segítsen az elveszett fiú és a köddé vált apa keresésében

Óriási népszerűségnek örvendenek manapság a krimik, true crime sztorik, és bár első látásra úgy tűnik Abi Morgan Netflixre készített Eric című sorozata is csak egy a sok közül, de korántsem. A történet az 1980-as évek New Yorkjában nemcsak egy ezredik detektívtörténetet kínál, hanem sokkal inkább egy lélektani utazást, amit kísér egy feszült, fajsúlyos társadalmi problémákkal terhelt nyomozás.  Na és Benedict Cumberbatch neve is elég ok, hogy vele tartsunk.Vincent (Benedict Cumberbatch) az Eric című minisorozatbanAdott egy egy összeomlófélben lévő család, helyzetüket súlyosbítja, hogy Andersonék egyetlen gyermeke egy nap iskolába menet eltűnik egy kiadós szülői veszekedését követően. Vincent (Benedict Cumberbatch) az alkoholista, kiégett bábmester, kétségbeesetten ered fia, Edgar (Ivan Morris Howe) nyomába, de közben saját magát is újra meg kell találnia. Az utazás alatt a néző nemcsak a gyermek keresését hátráltató akadályokkal, hanem a rendszerszintű korrupcióval, rasszizmussal és a mélyszegénységben élők sárba tiprásával is szembesül.

Lefelé a lejtőn

Vincent karaktere többször vált ki a nézőből ellenszenvet mint szimpátiát, pláne ahogy egyre inkább eluralkodnak rajta a függőségek (alkohol, majd a kábítószer). Az egykor sikeres bábmester munkájában és családjában is folyamatosan olyan problémákba ütközik, melyek többségének kiváltója saját maga, így nemcsak önmagát, de környezetét is mérgezi viselkedésével. Gyermekét és feleségét elhanyagolja, önteltségéből fakadóan kollégáit szinte semmibe veszi, szüleivel való kapcsolata pedig szinte gépiesnek mondható. Jóllehet a gyerekkori traumái tették ilyenné. Vincent először lassan, majd fénysebességre kapcsolva kezdi el leépíteni életét Edgar keresése közben. Éppen emiatt kerül a képbe Eric, a fia által kitalált bábszörny, kiről a bábmester korábban tudomást sem vett, hiába próbálta neki bemutatni. Ilyen szempontból szimbolikus a képzelt barát jelenléte, akinek Vincent nem kisebb szerepet szán, minthogy életre keltésével hazacsalogassa fiát.

ericEric jelenléte értelmezhető az apa-fia kapcsolatban található frusztrációk és problémák megtestesüléseként, egy olyan szörny Edgar ágya alatt, melyet saját maga kreált a szülei közötti ellentétből fakadó félelmekből, a bizonytalanságból és az ezekből eredeztethető magányból. Egyértelmű, hogy az Anderson család problémáinak motorja Vincent, emiatt nemcsak gyermeke, de felesége, Cassie (Gaby Hoffmann) is egyre távolabb kerül tőle. Az anya kétségbeesetten keresi a helyét a világban fia eltűnése után, karaktere csapong a bizonytalan helyzetben, de folyamatosan táplálja a reményt, hogy fia egyszer hazatér. Egyszerre próbálja megértetni Vincenttel házasságuk történetét és próbálja megérteni önmagát is, azt, hogy mire van szüksége a következő időszakban. Gaby Hoffmann képernyőjátékának minden perce fájdalommal, kétségbeeséssel és halvány reménységgel átitatott, alakítása egyértelműen említhető a főhős játékának szintjén.

eric 1Edgar eltűnése összességében nem összetartást, hanem teljes elszakadást és egymásra mutogatást eredményez. A válságban lévő házasság megmutatja, hogyan válnak ismeretlenné évek óta együtt élő emberek, akik korábban szerelemből döntöttek egymás mellett. A tragikus eseménnyel pedig megkapja a kegyelemdöfést. Andersonék szomorú példaként szolgálnak, mi történhet egy egyébként boldog családdal akkor, ha megszűnik a felek közötti kommunikáció, és egyes tagok számára fontosabb lesz a munka, mint a feleségük vagy gyermekük iránti szeretet kimutatása, a törődés.
A jelenben ez nem újkeletű probléma, viszont az Eric nemcsak a problémát, de egy megoldást is nyújt az ilyen szakadék szélére sodródott kapcsolatra. Felsejlik annak a reménye, hogy talán a megfelelő odafigyeléssel, apró, de annál fontosabb gesztusokkal szinte minden megmenthető. A történetben azonban a család az eddig tapasztalt repedések nyomán teljesen darabjaira hullik, viszont romjai közt még mindig felsejlik a remény egy normális életre, ha Edgar hazatér.

Rendszerszintű rasszizmus, korrupció és az elesettek cserbenhagyása

Az Eric a bűnügyi és a lélektani szál mellett egyaránt szól a 80-as évek New Yorkját átható rendszerszintű rasszizmusról, a politikát és az azt átható korrupcióról, az elesettek teljes hátrahagyásáról is. Megmutatja, milyen messzire elér a rendszer keze, amennyiben saját érdekei azt követelik. Viszont a mélyszegénységben élő emberek ugyanis szinte semmilyen segítséget nem kapnak a hatalomtól, és egy idő után már végképp megfosszák őket a társadalomba való visszakerülés leghalványabb esélyétől is. Yuusuf (Bamar Kane) is egy ilyen hátrahagyott karakterként jelenik meg a történetben, kinek fontos szerep jut Edgar keresésében.Ledroit (McKinley Belcher III) az Eric c. minisorozatbanEbben a korrupciós ellenszélben dolgozik fáradhatatlanul Ledroit nyomozó (McKinley Belcher III), igyekszik minden követ megmozgatva őszintén segíteni, hogy a gyermek egy nap újra családjával lehessen. Megpróbálja Edgar ügyét korábbi bűncselekményekkel, gyermekrablásokkal és szexuális visszaélésekkel összekötni, azonban folyamatosan a rendszer által elé állított akadályokba ütközik. A nyomozás viszontagságai mellett magánéletében tapasztalt kihívásokkal, a rasszizmussal és életének szexuális beállítottságából fakadó kettősségével is folyamatosan küzdenie kell. A színész hitelesen hozza az őrlődő, de segíteni akaró rendőr komplex karakterét.

Történet egy széthulló családról egy nyomozás kíséretében

Összességében az Eric egy széthulló családról, egy válságban lévő lélek utazásáról és egy velejéig romlott rendszerről mesélő dráma. A történetet keretbe foglalják a krimi elemek, melyek bár idővel háttérbe szorulnak, sosem válnak jelentéktelenné.  Együtt gondolkodunk Ledroit-val, a nyomok pedig sokszor egyértelműnek tűnő megoldásokkal vezetik félre a rendőrséget és a közönséget, olykor teljesen ártatlannak tűnő szereplők keverednek gyanúba, ezzel is rádöbbentve minket, hogy senki sem az, amit elsőre mutat meg magából.
Az ágy alól kibújt szörny sokkal inkább Vincent részeként segíti a történet előrehaladását, mintsem különálló karakterként, ezt pedig Benedict Cumberbatch zseniális hangjátéka is nagyban erősíti. Egyes mellékszereplők fontosságát sem lehet elvitatni, de a bábszínészek között is számos kiemelkedő teljesítmény akad, mindannyian elősegítik, hogy az Eric kiemelkedjen a közepes krimik közegéből.

Cassie (Gaby Hoffmann) és Vincent (Benedict Cumberbatch) az Eric című minisorozatbanA sorozat úgy tölti be a krimi elemeivel tarkított emberi kapcsolatokról szóló dráma szerepét, hogy több ízben kritizálja a 80-as évek világába helyezett társadalmon keresztül a jelent is. Olyan világszinten tapasztalt problémák is hangsúlyt kapnak a történetben, mint a szexuális erőszak, az emberkereskedelem, a korrupció vagy a társadalomból kiszoruló emberek kezének elengedése. Mindezek mellett hitelesen szól a családi problémákról, az apák és fiai közötti modern kapcsolatról vagy éppen annak teljes hiányáról és egyben kínál megoldást az esetleges súrlódások kiküszöbölésére.
Az Eric hat része egyáltalán nem kevés a történet kibontására, minden súlyos kérdésre választ kap a néző, nem maradnak lyukak a sztoriban. A tempót is remekül eltalálták a készítők, folyamatosan képesek fenntartani a feszültséget, vagy éppen oldani azt, ha arra van szükség. A fényképezés tökéletesen árnyalja a cselekményt, ha kell reménytelenül sötét és szürke, máskor színekben gazdag, így tökéletes a balansz. Erre a zenék szintén ráerősítenek, nem “mondják” meg a nézőnek, hogy mit érezzen egy adott jelenetben, sokkal inkább egy támaszt vagy egy keretet adnak a látottaknak, hatásvadászat nélkül.eric gaby hoffmanA párhuzamosan futó történetszálak és életutak ahelyett, hogy gyengítenék vagy elvinnék a fókuszt, inkább erősítik egymást, egyik elem sem válik jelentéktelenné. Noha egyértelműen Edgar megtalálása a legfőbb konfliktus a szériában, viszont a fiatalkorúak elleni szexuális visszaélés, a rasszizmus, a homofóbia vagy a politikai rendszert átható korrupció bemutatása sem válik súlytalanná. Abi Morgan minisorozata próbál mindegyikről őszintén és hitelesen beszélni, még ha olykor pici didaktikusság azért a számlájára írható.
Külön büszkeség, hogy a széria jórészt nálunk forgott, számos budapesti helyszín feltűnik, de a mogyoródi Astra és az etyeki Korda Stúdióban is szorgoskodtak. Az Eric készítői között Pantyi Petra a sorozatban szereplő fényképeken, míg Király Krisztián a gyerekrajzokon dolgozott.

Az Eric tartalmilag gazdag sorozat, talán kicsit túl sok fontos témát is préselt ebbe a hat epizódba, ám tette ezt többnyire sikerrel, Benedict Cumberbatch pedig mindvégig izgalmas útitárs.10 7

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Fülig beléd zúgtam 1-3. évad - kritika
Következő cikk Joker: Kétszemélyes téboly - kritika