
Az (egyik?) utolsó utazás a mester elképesztő tudatalattijába
A fiú és a szürke gém végre elérhető a Netflixen. Ez a film egy kicsit olyan, mint egy utazás Miyazaki mester fejébe és szívébe, jelenébe és múltjába: a legjobb gondolatai és a legnagyobb félelmei elevenednek meg főhősének társaiként, és egy elképesztően mesés útra invitálnak minket, talán nem utoljára.



Ha ez eddig úgy hangzott, mint egy végtelen expresszionista film, mindenkit szeretnénk megnyugtatni, hogy szerencsére nem az, bár azt fenntartjuk, hogy azért ne ezzel kezdje, aki nem ismeri még az életművet. A fiú és a szürke gém ugyanis valószínűleg szabadabb, mint a Szél támad, és ettől még mélyebben meg tud merítkezni egy idős művész visszatérő toposzaiban, miközben a humor, a szépség, a zsigerekbe maró érzelmek és néha a durva igazság is ugyanúgy ott van a filmben, mint Miyazaki korábbi alkotásaiban. Nem gyengébb minőségű sehol, az életet és az élettelent kevesen ismerik nála jobban még mindig. Amiben ez a film több, talán az, amiben kevesebb is: elvarázsol és az érzelmekre hat, mint egy vers vagy egy zenemű, nem mindig követve a lineáris történetmesélés szabályait, mégis emlékezetes szereplőket és velünk maradó képeket mutat, amiket soha sehol máshol nem láthatnánk.
A sérülések és a gyógyulások költői meséje ez, az élet szövedékének töredezett emlékei két órában, Hayao Miyazaki elképesztő képzeletéből. Amiből soha nem lehet elég.


