
A Beverly Hills-i Psycho és a sablonizált minisorozatok esete
Súlyos társadalmi kérdések garmadái fogalmazódhatnának meg a Szörnyetegek 2. évadának kapcsán, ha nem pont a (9 rész dacára) kifejtetlenségbe és a sematizmussá merevült konvenciók fantáziátlan alkalmazásába fulladna bele. Persze a történet maga érdekes, de talán a true crime egyik hátulütője, hogy azt is meg kell tudni válaszolni, hogy miért pont én, pont így mesélem el? Nem elég a Wikipédia vagy egy doksi? (Ami most már egy kattintásra van a Menendez-sztoritól.) Ez, hasonlóan a Menendez-gyilkosság valódi indítékához, rejtély marad.
1989. augusztus 20-án az akkor 21 éves Lyle és 19 éves öccse, Erik Menendez sörétes puskákkal felvértezve berontottak saját családi házukba, ahol az éppen a kanapén alvó szüleikre, José és Kitty Menendezre megközelítőleg tizenhat lövést adtak le közvetlen közelről. A hatóságokkal eleinte megpróbálták elhitetni, hogy a maffia végzett a szülőkkel, de hamar lebuktak. A bíróságon aztán azzal védekeztek, hogy szüleik kis koruktól kezdve rendszeres szexuális zaklatásban és egyéb testi-lelki kínzásokban részesítették őket. Az igazság a mai napig sem derült ki.
Akár jól is elsülhetett volna ez a dolog, de nem az érzékeny műfajmix tükröződik a végeredményen, hanem inkább az átgondolatlanság, az, hogy nem tudja, hogy mi szeretne lenni, nem pedig az, hogy tudja, hogy mindegyik. Mert ha tudná, akkor egzakt módon azt is el tudta volna dönteni, hogy miről akar szólni (egyszerre több mindenről is lehet, sőt, ha jól megy, akkor még e soktényezős műfajmix is működhet): a tárgyalótermek és a média kapcsolatáról? A családi traumák átörökléséről? A pszichopata karakterének árnyalásáról? Vagy hogy a Menendez-testvérek igazat állítanak-e? Ugyan mindegyik téma csírája ott van, ám egyiket sem sikerül kibontani megfelelő mértékben (sőt, amennyire egy minisorozattól, ha már sokkal több időt követel egy filmnél, elvárható lenne).
Ha nem azok, akkor lehet drámázni, hiszen akkor vonódunk be emocionálisan és tudjuk körbejárni mi nézők a karakterekkel együtt a miérteket. Ha viszont szociopaták, akkor a film nem tudja megtenni azt, hogy érzelmileg bevon (vagy legalábbis nem egy nem-horror, mainstreamnek szánt Netflix-sorozat) – ekkor ugyanis az agymunkának és az analízisnek jönne el az ideje. A pszichológiai thriller felől nézve valami olyasmi álláspontja is lehetne a sorozatnak, hogy nézzük meg a pszicho/szociopátia lélektani mélységeit, ezzel demisztifikálni a “Gonosz” színeváltozását. A Mindhunter is beugorhat ezen a ponton, mint minőségi példa. Csakhogy ennek viszont meg pont az szab gátat, hogy érzelmileg is megpróbál bevonni a sorozat, nem csak értelmileg. Persze tudna ez jól is működni, már ha e nagyfokú érzékenységet igénylő koncepciómix mentén épkézláb módon konstruálták volna meg a forgatókönyvet.



Felmerül a kérdés, hogy valóban kétosztatú-e Menendezék története. Ha valóban csupán költötték a bántalmazásokat, akkor vajon tényleg az a megfelelő olvasata a történteknek, hogy “hát igen, ők ilyen hazug szociopaták”? Nem leegyszerűsítő és visszamisztifikáló ez a hozzáállás? Vajon nincs-e komolyabb feldolgoznivalónk akkor, ha tényleg pusztán a pénz miatt művelték amit műveltek? Hiszen a világ pszichológiai értelmezésének aspektusa individuumokhoz kötött, így talán jobban lehatárolhatónak tűnik első látásra, s ezért a narratívagyártásnak is megfelelőbb terep. “Josét bántalmazta az anyja, ezért ő bántalmazta Eriket és Lylet, akik megroppanva lelőtték Josét és Kittyt” – ez így komfortos, megfogható, lehet vele valamit kezdeni. Sőt, felmenti az átlagembert, hiszen “a rossz minták így adódnak tovább, ennyi, nekem ehhez nincs közöm, pláne itt Magyarországon”. Na de mi van akkor, ha tényleg a pénz miatt öltek? Mi van akkor, ha mi mind, e sorok írója és olvasója egyaránt felelős egy olyan világ működtetéséért, ahol a Rolex miatt őzsöréttel térden-, aztán fejbe lövik szüleiket a gyerekek?
Sajnos ezeken inkább a történetet taglaló cikkektől, hírektől, ismeretterjesztő videóktól gondolkozok el, nem magától a sorozattól. Pedig ez lett volna a feladata, ám ez nem sikerült.


