
A legendás angol horroríró második rendezése ugyan bemutatása idején nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket úgy, mint ahogy a Hellraiser tette, ám idővel mégis elnyerte méltó helyét a műfaj bőrkötéses nagykönyvében. Midian lakói ma már egyenrangú félként ülnek egy asztalnál a pokol bugyraiból alászálló kenobitákkal.

A kenobiták, élükön Pinheaddel új színt vittek az önismétlésbe fulladt tucat slasherektől hangos horror-műfajba, Az éjszaka szülöttei viszont félig-meddig már Barker új korszakának előhírnökének számított: egy laza átmenetnek a ’80-as években firkantott zsigeri horrorjai és a ’90-es években bekövetkezett pálfordulása között, amikor már a fantasy felé kacsintgatott, ami aztán jó ideig meghatározta az elkövetkezendő alkotásainak szellemiségét.






Végül egy 12 felvonásból álló minisorozatot is kiadtak 2014-ben, ami már a film rendezői változatának történetét követte. Apropó rendezői változat: annak is külön sztorija van. 2009-ben Barker produkciós cégének társvezetője, Mark Miller elkezdte felkutatni azokat a hiányzó felvételeket, amelyeket a film eredeti verziójából vágtak ki. Miután beszélt az illetékesekkel, kiderült, hogy a leforgatott anyagok valójában nem vesztek el, sőt, könnyen hozzájuk lehet férni, ugyanakkor egy stúdióvezető azt mondta, hogy a filmnek nincs elég nagy közönsége ahhoz, hogy pénzt fektessenek a bővített verzió kiadásába.Megtalálták a VHS-kazettára másolt 145 perces workprint-verziót, valamint egy szintén VHS-re felvett 159 perces hosszabbított változatot, amit az indianapolisi HorrorHound Weekend nevű rendezvényen vetítettek le a kíváncsi rajongóknak 2010 márciusában. Ez utóbbi csaknem egy órával egészíti ki a mozikba került verziót.


Az éjszaka szülöttei tehát szerencsére nem tűnt el a süllyesztőben, az iránta mutatott tiszteletadásoknak se szeri, se száma. Képregények, könyvek, filmek, tévésorozatok tömkelegében visszaköszön a popkultúrára tett hatása. Na és persze, ne feledjük a brit illetőségű metál zenekar, a Cradle of Filth zseniális Midian című albumát se, ami a film, a regény, továbbá Barker teljes munkássága előtt is tiszteleg, még a Pinheadet alakító Doug Bradley is feltűnik vendégszereplőként néhány dalban.
Lehet, hogy azzal a bizonyos „a horror jövője” címkével kicsit mellélőttek annak idején, és a rendezői karrierje sem mondható patinásnak (mondjuk még mindig milliószor jobban ment neki, mint Kingnek), de Barkernek vita nélkül bérelt helye van a műfaj legnagyobbjai között – a kilengésektől függetlenül is. És a végén úgyis csak a jóra fogunk emlékezni, nemde?


