
Minden idők egyik legnépszerűbb slasher sorozatának indítódarabja, a Péntek 13 nemrég lett 45 éves. A jeles alkalmából elővettük Sean S. Cunningham egy franchise születéséhez vezető moziját, ami felett bár jócskán eljárt az idő, de a zsáner történelmében elfoglalt kardinális pozíciója egyenesen megkérdőjelezhetetlen. 


Cunninghamet viszont ezek az üzenetek nem érdeklik, kizárólag a lényegre koncentrál: adott egy régi gyilkosságtól és egy még régebben történt balesettől sújtott nyári tábor, ami persze több mint 20 évvel később újra megnyílik, mert hát mi baj lehet belőle. Még az indulása előtt egy tinicsapat érkezik, hogy gatyába rázzák a környéket, és közben szeplőtelenül megéljék fiatalságukat, no meg egy titokzatos mészáros, aki végül válogatott módszerekkel kaszálja le a szegény mit sem sejtő delikvenseket.
Igen, az első epizód egyik érdekessége, hogy az ikonikus hokimaszkos gyilkos nem teszi tiszteletét a filmben (jobban mondva benne van, de nem úgy, ahogy megismertük – amúgy is beletelt néhány részbe, mire elnyerte végső formáját). Volt is nagy meglepődés, miután az általam hatalmas mesterműként számon tartott Freddy vs. Jasonön felbuzdulva kikölcsönöztem a tékából a művet videókazettán. Jól lehet, a sztorinak van egy olyan vonulata, miszerint valójában a kis Jason a gyilkos, nem pedig Voorhees mama (az utolsó harmadban a “fiával beszélgető” anya is ezt hivatott alátámasztani pár enyhébb utalással együtt), de Cunningham egyébként is erősen rájátszik arra, hogy a leleplezésig még csak véletlenül se sejtse meg a néző, hogy nem egy férfi gyilkosról van szó. Betsy Palmer Pamelája kesztyűben és csizmában fosztja meg a fiatalokat az életüktől, a fináléig szinte csak és kizárólag az ő szemszögéből követjük nyomon a kivégzéseket – a direktor egészen sokáig elidőzik a tettes kétértelmű természete, életkorának, nemének és társadalmi helyzetének bizonytalansága fölött, amikor pedig fény derül a nagy rejtélyre, az még ha nem is filmtörténelmi csúcspont, de minimum meglepő.


Ám ettől még kardinális helyet foglal el a zsáner történelmében, és mivel emiatt alapfilmnek számít, ennél fogva körüllengi egyfajta kötelező udvariasság. Való igaz, Bőrpofa első küldetése és John Carpenter Halloweenje valahogy időtállóbb – mégis, a Péntek 13 egyenesen alapkőnek számít, amit ha szeretni nem is muszáj, de mindenképpen illik elismerni.


