Azért ezzel a District 9-nal egy kicsit át lettünk ám baszva. Alapvetően arról volt szó, hogy ez az újkori dél-afrikai társadalmi korcsszülött, az apertheid-rendszer, illetve az egész többség-kisebbség kérdésköre lesz itt, hát nem kifigurázva, de mintegy elvarázsolt kastélyból lopott torz tükör elé állítva oly módon, hogy az idegenszívűek itt tényleg azok. Ami azt illeti, én nem akarom tudni, honnan és miért jöttek, mert nem ezek az izgalmas részek, hanem valóban az, miként bánnánk velük, illetve miként bánik konkrétan egy társadalom azokkal, akik az istenért se tudnak beilleszkedni. Hát például elad nekik macskakaját, mert azt zabálják.
Egyébként az indexen olvastam, hogy “a film első fél órája minden idők messze legviccesebb tudományos-fantasztikus 30 perce”, amit őszintén szólva, először nem nagyon tudtam mire vélni, mert először akkor nevettem fel, amikor szépen felgyújtották az űrlény-embriókkal (vagy zigóták, vagy bábok, vagy mittudomén, kettes voltam biológiából) teli vájogházat, és ezen aztán a főszereplő is röhögött, milyen muris, ahogy pukkannak. De aztán egy kicsit elszégyeltem magam, beugrott az a srác, aki anno végigröhögte a Schindler listáját, de végül is, segítsetek ki, azért ez menthető, nem? Hiszen azon nevettem, hogy te jó ég, mekkora szar faj ez az ember, és ezt mennyire metsző gúnnyal ábrázolta most itt nekünk Neill Blomkamp. De hiszen ez is volt beígérve, lásd fent. Csakhogy említett 30 perc után azért ez a dolog szépen el is hal, és marad a Szökevénybe mártott Kedves ellenségem, vagy hogy azt ne mondjam, a Cloverfield és a Zongorista fajtaközi erotikája. Ami egyébként nem kevés, sőt.
Mégis azt mondom, a társadalmi megmondást csak az látja benne, aki már hónapok óta követi a fejleményeket a viral-marketinges szentháromság, a facebook-twitter-youtube csillagkép fénylő pontjai között, olvassa az MNU (tessék, például hol hangzik el egy félmondat is arról, mi a tököm az az MNU?), illetve az idegenek jogait védők (sehol nincs róluk szó a filmben) közleményeit. Ezek halálosan izgalmas dolgok, szerintem, de mire épp ideje lenne, hogy felszínre kerüljenek, jön a nettó akció-sci-fi. De még egyszer: ami vitán felül kiváló. Konkrétan ilyeneket kellene forgatni minden Transformers helyett, hogy adjak egyet az ehelyütt talán megengedhető demagógiának is. Peter Jackson trükkjei kiválóak, ezt már sokan sok blogon kielemezték, nem megyek bele, akkor már valahogy engem jobban izgatott ez az egész ál-dokus okosság.
Hozzáteszem a film utolsó nagy összecsapása alatt felszínre törő, Chuck Norris vietnámi akcióit idéző “senkit nem hagyunk itt” attitűd és a többi számomra megint megnyitotta a humorcsapokat, immár biztosra véve, hogy itt a poén mégiscsak a kifigurázás maga. Azt mondom, belefér. Nem szeretünk dobálózni a szavakkal, de a District 9 vélhetően az év egyik legfontosabb filmje, menj és nézd meg!
Azért az nem piskóta, hogy mindössze 30 millából ilyen pazarul néz ki a film. Nem vitte el a költségvetést a sztárok gázsija……..
@kimball: Blomkamp eleve egy game-filmet akart, ha megnézed ezt (http://www.youtube.com/watch?v=5BaVb2TlWb0&feature=related) vagy leginkább ezt (alfaomega.blog.hu/2009/09/26/alive_in_joburg_1), akkor láthatod, a csávó rendesen ráizmozott a látványra. Ezek az aprólékosan előkészített akciójelenet-vázlatok csak tovább erősítik szememben azt a tényt, hogy a kritika túlnyomó része egész egyszerűen át lett verve, meg lett vezetve ezzel a rasszista-nem rasszista áldoksi bűvészkedéssel. Ez az egész csak egy ‘skin’ a game layoutján, a lényegen.
Zsollancs – szerintem meg baromira lényeges kik ezek, és honnan jöttek ezek a rákarcok, hiszen enélkül tök érdektelen az egész, mint ahogy az is, hogy 30 éven át hogy nem jöttek rá arra, hogyan tudnak magukon segíteni – miközben olyan fejlettek, hogy ide tudtak jönni azzal a nagy izével. Persze, be lehet őket fejben helyettesíteni feketékkel, zsidókkal, cigányokkal hutukkal meg tuszikkal, akárkikkel, de akkor minek rájuk ilyen idétlen rákarcot rajzolni? Miért nem lehet kemény témáról direktben, pacekba beszélni? Eh. Műmájer egy szarság ez, na. :))) Minek keresni a Doomban filozófiát? 😀
Vitatkozom! De, rájött az, tudja 30 éve, csak épp enyi időbe telt neki összecsepegtetni azt a kétdekás kevertet. Meg hát köztük is vannak hülyék is, meg nem is. A rákarc meg azért kell, hogy az “idegen” kifejezés ilyeténképpen kapjon humoros/banális öntetet. Gondolom.
@zsollancs: Szvsz az idegen úgy néznek ki, mint a sztármanökenek. :))
Ezt a csepegtetéses dolgot meg te sem gondolod komolyan. Ha adott egy olyan fejlett technológia, mely egy ekkora baszt el tud ide hozni, az nehogy már nyamvadt fél deci löttyön múljon! Továbbá, ha az alienek ilyen rovarszerű társadalomban élnek, akkor az olyan egyedszintű alázatot követel meg a társadalom egésze iránt, hogy nem gyújtogattak, meg macskakaját dézsmáltak volna, hanem az utolsó leheletükig keresték volna az űrhajó üzemanyaggenyáját. Így nem kellett volna 30 évet várni, hanem meg lett volna a cuccos akár néhány év alatt is, és elhúzhattak volna erről a fostalicska bolygóról. :))
Az meg, hogy a gettóba zárt idegenek humoros arcot kapnának, az olyan, mint a gettóba zárt zsidókon röhögni, hogy ni, azok az szakállaspájeszos kampósorrúak, bebebeee, vagy némá, a fekete majom, hogy zabál, fúj. Nem szeretem ezt.
Szerintem a filmből az MNU-ról is kiderült minden lényeges dolog, meg a jogvédőket is lehetett látni, az meg, hogy mit mondanak, tökmindegy: mindig ugyanazt mondják. Ezeket a futamokat pl. “robotjogokkal” már eljátszották. A rövidfilm-változat vagy -előkép sokkal inkább erre a mondanivalóra ment rá, meg a párhuzamokra a humán menekültekkel, de eennyi önmagában másfél órát a moziban nem bírna el.
Nekem lejött, hogy a filmben ábrázolt találkozás mennyire más, mint amit a sci-fikben elképzelnek. Itt nem öt kétméteres angyalarcú félisten jelenik meg, vagy kétszáz nyáladzó alien. Rögtön a legelején egymillióan vannak a teliszart, félig roncs űrhajóban, amiben – feltehetőleg – szemetet égetnek, hogy ne fázzanak. Utána meg 20 év alatt majdnem kétszer annyian lesznek, és innentől már ismerős a történet… Szerintem lényeges hatáselem volt, hogy látványosan nem emberi külseje legyen a menekülteknek, mert így nagyobb a csavar, amikor a néző a vége felé azon kapja megát, hoyg kezd együttérezni velük.
Egyébként meg “pacekba”, “keményen”, “egyenesen”, “műmájer idegen humbug nélkül” hogy festett volna a film sztorija? Hogyan változott át Wolfram, az SS lágerőr Shlomo rabbivá? Na ne.
Szerintem a filmből az MNU-ról is kiderült minden lényeges dolog, meg a jogvédőket is lehetett látni, az meg, hogy mit mondanak, tökmindegy: mindig ugyanazt mondják. Ezeket a futamokat pl. “robotjogokkal” már eljátszották. A rövidfilm-változat vagy -előkép sokkal inkább erre a mondanivalóra ment rá, meg a párhuzamokra a humán menekültekkel, de eennyi önmagában másfél órát a moziban nem bírna el.
Nekem lejött, hogy a filmben ábrázolt találkozás mennyire más, mint amit a sci-fikben elképzelnek. Itt nem öt kétméteres angyalarcú félisten jelenik meg, vagy kétszáz nyáladzó alien. Rögtön a legelején egymillióan vannak a teliszart, félig roncs űrhajóban, amiben – feltehetőleg – szemetet égetnek, hogy ne fázzanak. Utána meg 20 év alatt majdnem kétszer annyian lesznek, és innentől már ismerős a történet… Szerintem lényeges hatáselem volt, hogy látványosan nem emberi külseje legyen a menekülteknek, mert így nagyobb a csavar, amikor a néző a vége felé azon kapja megát, hoyg kezd együttérezni velük.
Egyébként meg “pacekba”, “keményen”, “egyenesen”, “műmájer idegen humbug nélkül” hogy festett volna a film sztorija? Hogyan változott át Wolfram, az SS lágerőr Shlomo rabbivá? Na ne.
@Dr. No: Hát, pacekba úgy menne a dolog, hogy arról beszélünk, vajon miért dobál néhány kivarrt köcsög karöltve pár rozzant alkesszal homoszexuális magyarokat az Andrássy úton, mocskos zsidókat kiabálva, vagy ha dél-afrikaiak vagyunk, akkor beszéljünk arról, miért másodosztályú még mindig az, aki fekete bőrrel született, miközben állítólag vége az apartheidnek, már régen. Ezért felesleges ez az ufós porhintés.
De Blomkamp, Blomberg tudja a tököm, ki, nem is akar ilyet, csak le akarja nyomni a juzerek torkán mániáját, hogy ha tehetné, a fekákat is így irtaná ki Dél-Afrikából, ahogy a filmen teszi a rákarcokkal. Egye fene, a végén kettőt azért elengedne egy felfújható gumicsólnakon, de csak szigorúan délre… 🙂 Szerintem.:P