Rajongjunk a fácsén!


Elkezdtem a Filmklik berkein belül szerkeszteni a Varga Katalin balladája facebookos rajongói oldalát, és hát ilyenkor ugye a két egymástól nem teljesen szétválasztható probléma, hogy 1) milyen tartalommal töltsük fel őket, ill. 2) hogyan lesz jó sok rajongónk?

Gondoltam, evidens, hogy végignézem, a többiek hogy s mint csinálják ezt, persze csak magyar filmek, ill. külföldi filmek magyar rajongói oldalai érdekesek. Azzal ugyanis nem megyek semmire, hogy 4 millió Twilight-rajongó van a Facebookon. Namármost az jött ki, hogy a hazai piacon relatíve nincs kihasználva ez az egyébként körbenyalt social network cucc. Nem biztos egyébként, hogy a lehetőséget nem ismerték fel a forgalmazók, de hogy a rajongók száma ezekben a klubokban elég kevés, az tény.

facebook logo

A száraz adatok:

Rózsaszín sajt 33 rajongó, Sherlock Holmes HU 55, Halálkeringő 60, Éhség HU 79, Utolsó idők 72, Varga Katalin balladája 87 (de jövünk fel!) Adás 232, California Dreamin’ HU 364, Köntörfalak 580. Az egyetlen, ami előtt megemelem a kalapom Pater Sparrow 1 c. filmjének fácsés holdudvara, ők 1014-en vannak! (Az Éhséget és a Varga Katalin balladáját még nem mutatták be.)

Milyen relációt lehet ebben felismerni? Atekintetben, hogy mennyire sikeres/nem sikeres (értelmezhetetlen kategória, de: jó/szar) a film, biztos nem. A Rózsaszín sajt, a Halálkeringő tényleg bukta volt (UPDATE: rámszóltak, joggal, hogy a Rózsaszín sajt átlépte az 5000 nézőt, amit 3-4 e-cinemás moziban szedett össze, és ez nem igazán bukta. Tök igazuk van, én tévedtem.), de az Adás is, pedig az a lista felső felében van. A Sherlock Holmes hollywoodi sikerfilm, de a magyarországi rajongók egyáltalán nem hozta tűzbe, hogy online gárdába vergődjenek. Akkor már egy másik külföldi film, a California Dreamin’-nek jobban sikerült ez az egész.

Nyilván nem is gondlhatjuk komolyan, hogy ez lenne az elsődleges szempont. A hangsúly a marketinggépezet működésében rejlik, ideértve végül is a tartalmat. A Rózsaszín sajtnak nincs min csodálkoznia, egy teaser meg egy plakát láttán senki nem érezte életbevágónak, hogy csatlakozzon a klubhoz. Az általános minimum a sztori, a stáb felsorolás, jelenetképek, plakátok, előzetes (valószínűleg tök mindegy, hogy direkt a Facebookra töltve fel, vagy YouTube-ról embedelve), ill. a filmről megjelent cikkek belinkelése. Ez alatt nem érdemes egy gombot se nyomni.

Eseményt lehet kreálni egy-egy exkluzív vetítésről vagy party-ról, vagy fel lehet tölteni a jegyzetekbe tulajdonképpen bármilyen vonatkozó írást (rövidet, mert szarul néz ki!). A fórumok kivétel nélkül hozzászólás nélkül pangnak; nem csoda, ha valakinek mondanivalója van, ott a klub üzenőfala. A fenti minimumot jópofán haladta meg például az 1, úgy tűnik, meg is lett a jutalma. A film egyfajta szimbólumává vált körte változatos képeken köszön vissza. Ezeknek végül is semmi közük a filmhez, neten talált képekről beszélünk, de egy ideig jópofának tűnt. Aztán persze már kicsit túlzás lett, bár még egyszer: a rajongók száma őket igazolja. Hasonlóan bántak az 1-eseket ábrázoló képekkel is. (Plusz U2: One videója stb.) Elfogult vagyok az Adás profiljával is, ide a srácok beágyaztak viral videókat, amelyek alapvetően az adás eltűnésére rímelnek – a trailert egyszer klasszikus zsizsi (aka white noise), máskor monoszkóp szakítja meg néhány másodperc után. Lehet aztán játékokat is szervezni a Facebook felületén, ugyanolyanokat, amiket eddig csak a honlapokon láttunk. Ebben nincs semmi újdonság, csak a színtér új.

Nekünk a Varga Katalin balladájával “szerencsénk” is volt, hiszen számos olyan kreatív anyagunk van (szórólapok, matricák, kamu névjegykártya), amiket szintén felpakoltunk a profilunk mögé. Témájában szintén “mázlista” az Éhség, hiszen az IRA-ról szóló háttéranyagok garmadája fellelhető az interneten, egyetlen linkeléssel máris olyan többlettartalmat kapunk, ami egyáltalán nem erőltetett. Ezzel szemben én arra tudtam felhívni a figyelmet, hogy a wikipédián található szintén erdélyi Varga Katalin 19. századi bányászmozgalmi vezetőnek semmi köze a mi Katánkhoz. Közbevetőleg: lehet persze konkrétan hirdetni is adwords-jellegű rövid szövegesben a klubot, szépen targetálva, de ez ugye pénzbe kerül, még ha nem is drága. Általános szokás viszont, amivel nem értek egyet: a bemutató után minden forgalmazó szarik a rajongói klubra. Mintha csak addig tartana a kampány, aki ott van, ott van. Hát nem, szerintem amíg a film műsoron van, addig igenis érdemes foglalkozni vele. Sőt, megkockáztatom, akkor kell igazán.

VK nevjegy 0129 k

Végül pedig eljutottam oda, hogy a rajongók száma sokkal prózaibb okból gyarapszik, ha és amennyiben: a stábtagok, akik regisztráltak a közösségi oldalon, egész egyszerűen veszik a fáradtságot és mindannyian tovább ajánlják ismerőseiknek a rajongói klubot, meghívják őket, csatlakozzanak. Hiszen közhely, de ettől még igaz, a legjobb marketing a szóbeszéd (nyilván erre épül az egész web2-es kutyafasza térhódítása a piacon), és amit egy ismerősünk ajánl, azt szívesebben elfogadjuk, mint bármilyen más, nyilvánvalóan üzleti megfontolásból érkező felkérést/hirdetést.

Itt tartunk most az állapotfelmérésben, ha valami fontosat kihagytam szerintetek, tegyétek szóvá.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk What Just Happened? – Minden azzal kezdődött
Következő cikk Oscar süket 2. rész

6 hozzászólás

  1. 2010. február 23. kedd

    Elfelejtettem tegnap elmenni.:/ Lesz ennek sajtóvetítése, vagy ez volt az? 🙂

  2. 2010. február 23. kedd

    néézoda, efes kolléga kommentjét már eleve tiltólistára teszi a blog, lám milyen intelligens :-O bocs, nem tudom, miért. a válaszom pedig h múlt héten volt sajtója. de gyere el vmikor toldiba “szerzek” jegyet…

  3. 2010. február 23. kedd

    @zsollancs: nincs tiltólistán… OK. köszi.

  4. Repce Manó
    2010. március 14. vasárnap

    Azért az “1” népszerűségéhez bizonyára az is hozzátartozik, hogy Kerekes Vica bemutatta gyönyörű idomait. A film óta bele vagyok szerelmesedve abba a nőbe és szívesen megnézném a Szuperbojz-t is csak, mert szerepel benne 🙂

  5. 2010. március 14. vasárnap

    @Repce Manó: ha istent ismersz, nem teszed :-O

  6. ryzsyblog
    2010. március 19. péntek

    Elindult tegnap Mátyássy Áron Átokja is.
    http://www.facebook.com/pages/Atok-szines-magyar-film/386442183000

Leave a reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .