Tőzsdecápák 2. – A pénz nem alszik
Különösebb közöm nincs a brókervilághoz, az üzleti élet távol áll tőlem, mint Zámbó Árpytól a hegeli dialektika, jellemzően az offshore fogalmát is csak az ilyen-olyan politikai tömörüléseknek hála kapizsgálom, ha lehet ilyet mondani ezen a szép kampánycsendes délutánon. Némiképp muszáj voltunk azonban a szakzsargon után bújni a wikipédiát az elmúlt években, ha lépést akartunk tartani az esti híradóval, most, amikor minden fiatal házas családi pótlékot lát maga előtt ovulációs időszakban, ezt hozta ugyanis a válság, meg a Tőzsdecápák 2-t.
Jó látni (ez hülyeség, egyáltalán nem jó), hogy az utólagos mítoszgyártás milyen zökkenőmentesen működik a politikán kívül is (na, már megint, ebből feljelentés lesz),
mert Gordon Gekkót olyan egyértelműen emlegetjük kultikus figuraként, mintha tényleg legalább is minden második szakíró emlékezett volna a karakter nevére még azelőtt, hogy kiderült volna, Oliver Stone készíti a folytatást. De hát kult az, aminek éppen folytatása készül. Pedig ha egy picit józanabbul gondolkodunk, aligha életszerű, hogy Magyarországon ’87-ben egy brókermozi erekcióközeli állapotba hajszoljon filmrajongókat, én speciel hétéves voltam, és még a Gazdálkodj okosant is utáltam, mint a szart. Oliver Stone azonban, akinek már apja is keményen tőzsdézett, méghozzá az előző, a ’32-es válság idején, pontosan tudja, mi fán terem a kapitalista értékrend. Kell, hogy tudja, mert abban nőtt fel, és azt ostorozza újabban kommunista diktátorokkal koktélozva a karibi tengerparton. Ez egyébként szíve-joga, meg aztán tény, sose fogja megérteni egy idealista amerikai, miért nem a legjobb megoldás a szocializmus, ha nem élt benne soha. Az azonban nagyon is szép tőle, hogy bármilyen naivan is, de igyekszik egy a pénzközpontú gondolkodás helyett másfajta értékrendet felvázolni az embereknek – miközben ezen mindenki halálra keresi magát.
Innen nézve tisztára a fiatal Dave Gahan
A Tőzsdecápák 2. tudniillik olyannyira piacra termelt kommersz mozi, artikuláltan kimondott sörmárkával és jól látható fánkkészítő cég emblémájával, hogy már holmi kikacsintást vél felfedezni az, aki még Stone-nál is naivabb. Akkor most köpünk a kapitalizmusra vagy sem? Akit ez nem zavar (szó se róla, én is nyugodtan alszom tőle), annak a film tulajdonképpen kellemes szórakozás. A története például közel sem tizenkettő-egy-tucat, jól kitalált, jól megírt sztori, megfelelő fordulatokkal, leszámítva a már máshol is sokat szidott lezárást, ami szánalmas. Giccses látképek NYC-ről, izzadtságszagúan szlogennek szánt beköpések, viszont helyenként árnyalt figurák (LaBeoufé is ilyen, csak ő nem tud játszani, Michael Douglas mint mindig zseniális, Carey Mulliganba pedig bele kell szeretni) és a már említett jó szándékú meszidzs. Hozzáteszem, egészen más hangulat és stílus, mint ’87-ben, szinte folytatásnak is alig nevezhető ilyen szempontból. Engem mindenesetre megerősített azon véleményemben, hogy az a bróker, aki a részvény-árfolyamok esése miatt ugrik a metró elé, annak rohadjon meg a lelke a pokolban, hogy még a forgalmat is feltartja.
Akkor lehet, nem is baj, hogy nem jutott el Nyíregyházára.
De amúgy én éreztem magam zavarban, hogy nem vágom, ki az a Gordon Gekko, miközben mindenki úgy utal rá, mint ha legalább tanította volna őt az iskolában:)
nyíregyen nem vetítik?? azért az nonszensz, mégse egy 1 kocsma/1 állomás faluról van szó… nem tudom elítélni a letöltéseket ezek után
Még eljuthat később, de sajnos sok film nem jut el a környékre, mint például a Hibrid, vagy a Sammy nagy kalandja 3D-ről is úgy nyilatkoztak, hogy valószínűleg nem is fogják elhozni. De a Hibridet egyelőre Budapesten kívül sehol sem vetítik. Viszont van egy kis Art mozink, ahová sok hiánycikk eljut, de annyira nincs reklámja, hogy gyakran egyedül vagyok a nézőtéren.