Megpróbáljuk a lehetetlent, pár szócikkben összefoglalni, amit tudni kell a Batman-filmekről.
Az milyen már, hogy denevérnek öltözik a csávó, azt’ repked, de gáz.
Fú, gyerek, messziről kell kezdenünk… Igen, valóban 1939-ben alapvetően a fiatal, nem feltétlen gyerek korosztály számára kezdték el nyomni az új képregényhőst, akit amúgy többek között Zorró figurájából nyúltak. De a képregények, azok szuperhőseik a következő évtizedekben kiérdemelték a komolyabb megítélést, ma már semmivel sem nevetségesebbek, mint Darth Vader vagy Indiana Jones. Ettől függetlenül a barátnőd ezt sose fogja megérteni, de a világ így kerek.
Bőregér
Paff, a második pofon. Nem használjuk ezt a szót, értem? A sportújságírás mint a magyar nyelv Osama bin Ladenje szoktatott rá, hogy akkor is szinonimát keress, amikor csak ilyen modoros szarok lehetnek alternatívák, de ez nem mentség, a bőregér ráadásul minősített eset, nem vicceskedünk vele, mert nem vicces, hanem ciki.
Szóval Tim Burton csinált először Batman-filmet?

Miben első akkor Tim Burton ’89-es Batmanje?
Végül is semmiben, legfeljebb hogy ez volt az első komolyan vehető blockbuster. Nem kell mindig elsőnek lenni, nem is lehet ezt a kifejezést a kultúra tekintetében túl gyakran használni, hiszen mindennek van valami előzménye, de mindenki hozzá is teszi a magáét a korábbiakhoz. Mindegy, ne menjünk bele. Elég az hozzá, hogy ’89-ben sztárparádé, nagyköltségvetés és világsiker jellemezte a Batmant. Addigra (és azóta is) animációs sorozat tévéképernyőre készült annyi, mint a baj, de a mi korosztályunknak minden bizonnyal ez jelenti „A” Denevérember-mozit.
Miért utálja mindenki Joel Schumachert?
Az öreg rengeteg baromi jó filmet csinált már, Batman előtt (pl. az Összeomlás) és azóta is (A fülke). De speciel ezzel a témából nem tudott jót kihozni. Valójában pont olyan, mint aki nem értette meg, hogy ezt illik komolyan kezelni és a hatvanas évekhez hasonló színes-szagos bohóckodást rendezett mindkét (Batman és Robin, Mindörökké Batman) alkalommal, igyekezvén minél több figurát és sztárt belepréselni. De hiába adta egymásnak a kilincset Arnold Schwarzenegger, Jim Carrey, Uma Thurman, Nicole Kidman, a címszerepben pedig egyszer a még bőven puffadás előtt álló Val Kilmer, illetve a ma-már-én-se-tudom-hogy-keveredtem-bele George Clooney, az egész egy bőrruhán átütő mellbimbókkal súlyosbított zajos bazári mutatvány, gyerekeknek. Poénból érdemes újranézni, végül is az Adam West-féle Batmannél nem rosszabb.
Ki a jobb Joker, Jack Nicholson vagy Heath Ledger?
Nicholson egy kibaszott zseni. A kénytelen-kelletlen vigyorgó, ugyanakkor bomlott elméjű gonosz karakternek az ő előadásában domborodott ki leginkább a „humoros” oldala, vagyis hogy a bohós-álca valóban funkciót is kapjon. ’89-ben elég ijesztőnek tűnt ez a kettősség, legalább is egy fiatal közönségnek szánt képregényfilmben, még ha ma a legyeket sem tudnánk elijeszteni vele. Heath Ledger alakításának halhatatlanná válásában kétségtelenül közrejátszott a színész halála is. Legalább is izgalmas volna tudni, ha elmarad ez a sajnálatos hype, amit a valóság és a film szomorú összejátszása indukált, akkor is ennyire oda lennének-e érte a rajongók. Sose tudjuk meg. Ledger Jokere egyébként betegebb, ijesztőbb, karcosabb, máshol vannak a hangsúlyok. Gyönyörűen példázza ugyanakkor, hogy az egyes képregény-univerzumok milyen sokszínűek lehetnek; nincs egy konkrét kanonizált eredettörténet vagy épp karakterrajz, a különböző (rajzoló, író, rendező, színész stb.) alkotók ki is találtak néha új dolgokat, illetve mixeltek is mindabból, amit a huszadik század már számukra összehordott. Ha ezt vesszük, a képregényhősökön keresztül lehet még a legközelebbi definíciót megfogalmazni a posztmodernre :-O
Ki a jobb Batman, Michael Keaton vagy Christian Bale?
Ízlés dolga. Mint írtam, a Keaton féle Batman-film számunkra alapélmény volt, mi leginkább ahhoz képest határozzuk meg Nolan trilógiájának mibenlétét, persze a képregényeken kívül, amelyek közül kinek mennyit sikerült beszereznie a gyerekkor óta. Michael Keaton esetében Bruce Wayne igazán érdekes, ő ugyanis egy szórakozott, bohókás, de magának való milliomos, ezzel pedig az éjszakai igazságosztó karakterével való összevetésénél még erősebb a kontraszt. Meglehet inkább képregényesen az. Vagyis ha Nolan a sokat emlegetett realizmusra gyúrt (amely szót persze adott keretek között érdemes csak értelmezni), akkor Christian Bale már nem alakíthatott egy hülyegyereket, mert legalább elviekben el kellett hogy higgyük, ő Batman. No nem is illett volna ebbe a depresszív, zaklatott világba.
Akkor most ezzel vége az egésznek?
Először is nem fogunk spoilerezni. Nolan korszakának vége, ettől függetlenül a Batmant, mint akármelyik másik szuperhőst (pár hete épp a Pókembert) akármikor újra lehet kezdeni / folytatni / átértelmezni / pink ruhába öltöztetni és úgy vinni tovább mondjuk egy Garfield-Batman crossoverben. Per pillanat fogalmunk sincs, mi fog következni, de pár évig most csönd lesz.





Imádom ezt a blogot, kellően hozzáértő és vicces, alapos, na de " Ettől függetlenül a barátnőd ezt sose fogja megérteni, de a világ így kerek."?