Szép remények (Great Expectations) angol-amerikai filmdráma, 128 perc, 2012, rendező: Mike Newell, szereplők: Jeremy Irvine, Holliday Grainger, Helena Bonham Carter, Ralph Fiennes. kh: 12
A tékozló fiú és a kurtizán
Az utóbbi időben minden évben készül egy-két kosztümös adaptáció az angol irodalom klasszikusaiból, hol korunk felkapott színészeivel, mint a 2011-es Jane Eyre Michael Fassbenderrel és Mia Wasikowskával, hol pedig újító vizualitással, mint a 2012-es Üvöltő szelek a naturalisztikus táj- és emberábrázolásával. Idén a Szép remények került a mozikba, ami ismét egy inkább színészei miatt érdemesebb alkotás, mintsem egy olyan, amire megvalósításának forradalmi ötlete miatt emlékeznénk, mint például az 1998-as Cuaron-féle modernizált feldolgozásra.

Shakespeare után valószínűleg Dickens történeteit dolgozza fel legtöbbször a filmipar (Twist Olivér, Copperfield Dávid, Karácsonyi ének), a Szép remények is már a sokadik filmre vitelét éli meg, de hullámzó teljesítménnyel. Pip szerepét játszotta már Michael York és Ethan Hawk, Magwitch-t Anthony Hopkins, Miss Havisham-et Jean Simmons és az X-akták Gillian Andersonja is. Az idei verzióban inkább a mellékszerepekben láthatunk nagy neveket – és jobb alakításokat. Jason Flemyng hiteles az egyszerű, de hatalmas szívű kovács szerepében, Ralph Fiennes a névtelen jótevő figurájából annyit tud kihozni, amennyi a szerepben is van, Helena Bonham Carter pedig az elmúlt években már csak önmagát hozza minden filmjében, mind külsőleg, mind belsőleg, de így legalább rájátszik Miss Havisham szellemfilmeket idéző megjelenésére, és erős karaktert ad a szerepnek. A főszerepben játszó Jeremy 
Mike Newell maradt a klasszikus feldolgozásnál, látványvilágában jelesre végezte Dickens egyik legsikeresebb művének adaptálását, a film eleji tipikus angol tájak szabad szépségét ellensúlyozva a város szűk és mocskos tereivel, és sokszor színpadias megjelenéssel (London utcája, Pipék lakása, a Havisham-villa). A történet kortalan mondanivalója miatt nem volt nehéz dolga. A szülők vétkét a gyerekek viszik tovább, a rangbéli feljebb jutás a társadalom elismerése miatt, majd a mellbevágó ráismerés arra, hogy a céltalan dőzsölés csak rangra emel, de olyan áron, amit szeretteink fizetnek meg.



No Comment