
Gyerekszáj
Ha azt írják egy filmről: „fontos”, „feltétlenül látni kell”, akkor a dörzsölt mozilátogató hamar megneszeli, hogy olyan témát érinthet, amiről a hétköznapok sűrűjében kényelmetlen beszélni, azért pedig végképp szorít, hogy a „dolog” a saját életterét messze elkerülje. A vadászat elsődlegesen azzal a szomorú ténnyel szembesít minket, bármennyire is próbáljuk célirányosan kormányozni sorsunk papírhajóját, mások bármikor elsüllyeszthetik azt, akár óvatlanul is.
L
Mígnem egy az átlagosnál sötétszürkébb napon Lucas legjobb barátjának pöttöm lánya súlyos mondatot szipog el az óvó néninek. Egy ilyen zárt, idillinek tűnő helyen a pedofília szó kimondása is egy meteorit becsapódásával egyenértékű. A gyermeki ártatlanság védelmében hamar kiegyenesítik a kaszákat, a makulátlan erkölcsű felnőtt értetlenül álldogál a rávetődő gyanú árnyékában, még akkor sem akarja felfogni súlyát, mikor az viharos sebességgel már ólomköpenyként nehezedik vállára. A múltban készült fotókon látható mosolya még az őt testvéreként szerető Theo (Thomas Bo Larsen) szemében is átértékelődik. Mads Mikkelsen kétségbeesett viaszábrázata pedig percről percre olvad a lincselő szülők szaporodó fáklyáinak fényében.
Precíz aprólékossággal mutatja be, milyen hamar válik fékezhetetlen, bosszúéhes gépezetté a tömeg. A sötét középkor hamar visszaköszönhet, a vádnak tulajdonképpen bizonyítást sem kell nyernie. Elég követni a bulvársajtót vagy megfigyelni azt, hogy a közösségi oldalakon is milyen hamar összeülnek a rögtönítélő bizottságok. Ma előbb négyelnék fel Koppányt, minthogy kihirdetnék az ítéletet.
A dánok még mindig nagyon erősek, színészeik meg akár a társasjátékon: 3-99 éves korig hibátlanok. A film legfélelmetesebb figyelmeztetése mégis az: űzött vad bárkiből lehet!



No Comment