Tajtékos napok (L’écume des jours) rendező: Michel Gondry, főszereplők: Audrey Tautou, Romain Duris, Omar Sy, Gad Elmaleh, francia filmdráma, 125 perc, 2013 (12)
Egy makulátlan elme vakító ragyogása
„Csak két dolog van: a szerelem, mindenfajta szerelem a csinos lányokkal, meg a New Orleans-i muzsika vagy a Duke Ellington-féle. A többinek el kéne tűnnie, mert a többi rút, s az alább következő néhány, bizonyságul szolgáló lapnak az ereje abban a tényben rejlik, hogy a történet teljes egészében igaz, mert elejétől végig én találtam ki. A szoros értelemben vett anyagi megvalósulása lényegében a valóság ferdített és hevített hangulatú kivetítéséből áll egy szabálytalanul hullámos, torzításos referencia-síkra. Látható, hogy tán még soha nem volt szó ilyen tisztességes eljárásról.” (Boris Vian)

Amúgy tipikus szerelmi történet jazzre hangszerelve. Colin (Romain Duris) megismerkedik Chloéval (Audrey Tautou), táncolnak sandacsacsát, összeházasodnak, nászutaznak. Majd az az egyszerű tény, hogy a lánynak lótuszvirág nő a mellkasában ami halálos, megváltoztatja egész addigi életüket. A fiúnak dolgoznia kell a pénzért, de csak rettenetes munkákat talál, olyanokat például ahol a fegyverek makkból nőnek ki a földből és emberi meleggel kell őket növeszteni (a munkára vonatkozó részek szerintem nem is voltak annyira elrugaszkodottak). És bár Colin mindent megtesz amit tud, az nyilván nem lesz elég, mert a színes ízes habcsókosnak látszó élet nem viccel, hanem grotekszbe fordul és a sündisznótüske a torkunkon akad.
Nekem a szürrealizmus csak addig esik jól ameddig vidám. Amíg azt érzem, hogy az élet abszurditásának karikatúráját látom. Amíg az van, hogy a koszorúslányok magukkal tudják vinni a tükröződést a ruhájukon. Amig azt gondolom, hogy óh de jó is ez az úszva lebegés szerelmesen. De aztán elveszik tőlünk ezt a jó érzést és a valóság kegyetlen történéseit gonosz mesék képeivel megspékelve kapjuk az arcunkba. A film képi világa végig reflektál a valóságra, épp ezért még nyomasztóbb a boldogság múlása és az elkerülhetetlen vég.
Mint a free jazznél, itt is befogadónak kell lennünk az iránt, ami a másik elméjében megszületett. Máskülönben ha nem tudunk elvonatkoztatni, ha ragaszkodunk a saját fantáziánkban keletkezett formákhoz, akkor nem fogjuk élvezni a lehetőséget, hogy betekinthettünk Michel Gondry kattant ötleteivel teli csodaországba.



No Comment