Oscar-díjas kosztümök mögött


article 2083036 0F58655F00000578
„Minden filmben a karakteralkotás küzdelmeinek fele a ruhákon múlik.
Sokat tudhatunk meg abból, hogy mit hord valaki a testén.”

Meryl Streep

Ha színészeket kérdeznek jelmezeikről, általában előkerül a fent idézett gondolat. A kosztümtervezők a filmgyártás kezdetétől fogva komoly szerepet töltenek be a filmrajongók életében, hiszen egy jelmez akár hosszú évtizedekig meghatározhatja az egész filmes szubkultúrát.

A következőkben öt olyan jelmeztervezőt mutatunk be, akiknek a munkáit mindnyájan jól ismerjük, de a stáblistákon újból és újból felbukkanó nevüket talán mégsem tudjuk felidézni.

John Mollo

John Mollo Darth Vader

 

A sci-fi rajongóknak talán ismerős lehet John Mollo neve. A legendás Csillagok háborúja jelmezeinek megálmodója Londonban született 1931-ben. Már igen fiatalon érdekelődött a formaruhák világa iránt, több könyve jelent meg az amerikai és az egyetemes katonai egyenruha divatjáról.

Mollo sketch

Ő tervezte az 1977-es Csillagok háborújának majdnem az összes kosztümjét. Két évvel később ő alkotta meg Ridley Scott A nyolcadik utas: a Halál című ikonikus filmjének jelmezeit. Oscar-díjait 1978-ban a Star Warsért, 1983-ban a Gandhi jelmezvilágának megalkotásáért vehette át. 

Deborah Lynn Scott

back to the future marty costume by ritter99 d642jus

A Vissza a jövőbe-sorozatról sokunknak Marty McFly farmerkabátos, pufi mellényes, fehér sportcipős alakja ugrik be először. Az angol Debora Scott munkái közül, mégsem tudjuk melyik lehet a legismertebb: olyan filmek kosztümjeiért felelt, mint az E.T., a Hazafi, az Avatar, vagy a Transformers.

98143

Oscar-díját 1998-ban kapta a Titanic jelmezeinek megtervezéséért.

titanic

 

Deborah Lynn Scott rose1

Következő munkáját, A csodálatos Pókember második részében láthatjuk majd, amelyet 2014 májusában mutatnak be az Egyesült Államokban.

Ngila Dickson

Ngila Dickson Lord of the Rings 2

 Dickson 1951-ben született Új-Zélandon.  Legismertebb munkája A Gyűrűk Ura-trilógia jelmezvilága, melynek megtervezéséért 2004-ben vehetett át Oscar-díjat.

100 4999 SE fi04

E mellett ő tervezte Az utolsó szamuráj Oscarra jelölt kosztümjeit is. Az utóbbi években a Véres gyémánt és a Zöld lámpás voltak emlékezetesebbek munkái közül.

Milena Canonero

Az olasz tervező 1946-ban született, Torinóban. Apja látványtervező, anyja színésznő, forgatókönyvíró és költő. Talán az impulzív családi légkör tehet arról, hogy Milena Canonero első saját tervezésű jelmezeivel, a Mechanikus narancs rosszfiúinak keménykalapos, fehér egyenruhás világával örökre beírta magát a filmes popkultúrába.

clockwork orange Alex DeLarge costume

Olyan időtálló produkciókban felet a kosztümökért, mint a Ragyogás, a Gengszterek klubja,  a Távol Afrikától, A keresztapa trilógia harmadik része, vagy az Ocean’s Twelve.

tumblr mhq388dKd41qi1in2o1 1280

Három Oscar-díját az 1975-ös Barry Lyndonért, az 1981-es Chariots of Fire című filmért és a 2006-os Marie Antoinette-ért kapta. Szabadidejében, édesanyjához hasonlóan, ő is verseket ír.

Vogue shoot by Annie Leibovitz2

Wes Anderson, mindnyájunk által kíváncsian várt, The Grand Budapest Hotel című új filmjének kosztümjeit szintén ő tervezte. A filmet 2014 márciusától vetítik az USA-ban. 

Jacqueline Durran

 keira knightley VA Hollywood Costume Exhibition4

Az utolsó bemutatásra kerülő tervezőnk kilóg a sorból. A brit születésű Jacqueline Durran-ról keveset tudhatunk meg a filmes adatlapjait böngészve. Mindössze annyit, hogy a 80-as években filozófiát hallgatott, mesterdiplomáját pedig ’96-ban szerezte a Royal College-on, divattörténet, azon belül is jelmeztörténet szakon. A ’90-es évek végétől dolgozott filmekben, majd 2001-ben már jelmeztervezőként is megbízást kapott egy kisjátékfilmben. Munkájában a az áttörést, a rajongókat megosztó mozifilm, a 2005-ös Büszkeség és balítélet hozta el. Ő tervezte a Vágy és vezeklés, a Suszter, szabó, baka, kém és az Anna Karenina kosztümjeit is, amiért idén ő vehette át az Oscar-díjat.

Jacqueline Durran cn image.size .s anna karenina costumes ss

Azért őt emeljük ki az eggyel fiatalabb hollywoodi tervezők közül, mert jelmezei mindeddig kiegyensúlyozott, igen látványos és történelmileg teljesen hiteles alkotásoknak bizonyultak. Olyan kosztümös filmekben láthatjuk a munkáit, amelyeket a látványvilág miatt érdemes újranézni. Az utóbbi évek tendenciája pedig azt mutatja, hogy az ilyen filmek előtt továbbra is nagy jövő áll.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk 70 éves a francia film nagyasszonya
Következő cikk A jogász - kritika