Szél támad (Kaze tachinu); rendező: Hayao Miyazaki; szereplők: Hideaki Anno, Mirai Shida, Jun Kunimura, Hidetoshi Nishijima, Miori Takimoto;színes, feliratos, japán animációs film, 126 perc, 2013 (12)
Amit létre kell hoznia
Jiro Horikoshi egy rövidlátó japán kisfiú az 1900-as évek elején. A repülés a mindene, de attól fél, hogy nem valósulhat meg az álma, mert aki rövidlátó, az nem lehet pilóta. Egyik éjszaka álmában találkozik Capronival, a híres olasz repülőgéptervezővel, aki elárulja neki, hogy repülőgépet szemüvegben is lehet tervezni…
Miyazaki utolsó filmje a századelőn játszódik. A rendező szüleinek fiatalkorába repít minket vissza és mindezt teljes korrajzi hitelességgel teszi. A korhűk kosztümöktől a rengeteg elszívott cigarettáig minden részletre odafigyel. Kiaknázza az animáció lehetőségeit: mozgóképen aligha lehet pontosabban körülírni egy földrengés hirtelenségét, mint ahogyan Miyazaki képsoraiból megismerhetjük.
Mint minden életrajzi film, a Szél támad is felmutat mitikus pontokat. Mivel a rendező a társadalom ábrázolása mellett a hangsúlyt arra fekteti, hogy megértesse velünk, mennyire le volt maradva a japán technológia a második világháború előtt, a technika fejlődésével meg kívánja mutatni nekünk azt a pontot, ahol az ipari kémkedés is elindult.
A történet szerint Jiro egy mérnöktársával Németországba látogat, ahol a repülőgépgyárban csak bizonyos, kiállítási darabokat tekinthetnek meg. Kis híján úgy kell hazamenniük, hogy nem látnak német vadászgépet szétszerelve, de akkor maga a német gyár tulajdonosa, Hugo Junkers ad engedélyt a gép remek szerkezetének megtekintésére. Miyazaki szerint ez a „hiú” mozzanat vezet az elpusztíthatatlan japán vadászgép, a Zero megszületéséhez.
Ha hiszünk a rendezőnek, és valóban az utolsó Miyazaki filmet látjuk, mélyebb értelmet nyerhet az olasz Caproni és a fiatal Jiro kontinenseket és évtizedeket átívelő kapcsolata. A mester-tanítvány párbeszédekben előkerülnek az „újító” legfontosabbnak ítélt kérdései: Megéri-e ezt ennyi pénzből megcsinálni, miközben Japánban emberek éheznek? Fel kell-e tennem egy dologra az életemet? Ha ezt csinálom árthatok-e vele az embereknek?
A legérdekesebb mégis az a pillanat, amikor Caproni, a mester arra figyelmezteti Jiro-t, hogy jól ossza be az idejét, mert a tervezőnek és a művésznek csupán tíz jó éve van, hogy létrehozza azt, amit létre kell hoznia. Tíz jó év. Ennyi összesen.