22 Jump Street – A túlkoros osztag (22 Jump Street); rendező: Phil Lord; főszereplők: Channing Tatum, Jonah Hill, Ice Cube, Jilian Bell; amerikai akciófilm; 112 perc; 2014 (16)
A 22 Jump Street fő tanulsága, hogy a legtöbb folytatás teljesen értelmetlen, viszont ezt nagyon viccesen képes tálalni.
A 21 Jump Street film papíron elképesztően hülyeségnek tűnt, hisz adott egy gagyi zsarusorozat Richard Griecoval és a fiatal, még éppen pályakezdő Johnny Depp főszereplésével,
Ha az alapkoncepció hülyeség volt, akkor még nagyobb ezt az egészet folytatni, szerencsére viszont ezt az alkotók is teljesen így gondolták, és még nagyobb svunggal tolták az önreflexiót, többször is felhívva rá a figyelmet, hogy mennyire értelmetlen folytatást csinálni. Visszatér Jenko és Schmidt, mivel a Jump Streeten a 21 szám alatti épületet visszafoglalták a koreaiak, ezért a 22 szám alatt kénytelenek tábort ütni, a folytatások logikáját követve pedig ezúttal az egyetemre épülnek be, hogy megtalálják azt az új fajta drogot, ami már egy diákkal végzett. Ahogy a folytatásoktól megszokhattuk általában, a sztori pont ugyanaz, mint az elsőnél, ugyanazok a szituációk, ugyanaz a sztori szerkezete, megkapjuk ugyanazokat a momentumokat. Viszont ezzel az égvilágon semmi baj nincs, mert a Phil Lord-Christopher Miller ebből, akárcsak az előzőnél, fegyvert kovácsolnak, így az eszement viccelődés megint csak túlmutat magán, és lesz tökéletes elegye paródia- és metafilmnek. A poénok egyharmada arra épül, hogy ez már megint ugyanaz a film, számtalan kiszólás van arra, hogy ezúttal már viszont nagyobb a költségvetés, de persze továbbra sem akkora, hogy a film végéig látványos akciójeleneteket kapjunk, amitől pedig működik, hogy egyetlen ilyen gegnél sem érződik az izzadságszag.

Ettől válik az egész, jópofán idióta baromkodás minden – direkt, vagy éppen szükségszerű – hibája ellenére egy zseniális komédiává, amit többször is meg lehet nézni, mert olyan mennyiségű viccet zsúfol két órás játékidejébe, aminek egy részéről elsőre könnyen lemaradhat a néző. Továbbá az önismétlést olyan kreatívan, öniróniával átitatva műveli, amitől ugyanaz a film mégis teljesen frissnek és újnak hat. Hollywood meg remélhetőleg nagyon nagy becsben fogja tartani a Lord-Miller párost, mert az – általában a középszerűség posványában elevickélő – amerikai kommersz vígjátékok műfajának nagy szüksége van ilyen alkotókra. Az év egyik legviccesebb filmjét tették már le megint az asztalra ugyanis.


