Blackhat – kritika


bgBlackhat, rendező: Michael Mann, szereplők: Chris Hemsworth, John Ortiz, Ritchie Coster, Leehom Wang, Viola Davis, Wei Tang, William Mapother, színes, magyarul beszélő, amerikai akcióthriller, 135 perc, 2015 (16)

A Kardhalban se hittük el, hogy Hugh Jackman hacker, ezért a kevesebb színészi kvalitással rendelkező Hemsworth-ről elfogjuk?

Mint szakmabeli, én még nem láttam olyan informatikust, aki ennyire jól kidolgozott felsőtesttel rendelkezik, mesterdetektív, pontosabban lő, mint a felbérelt terroristák, és negyedórás beszélgetést után egyből ágyba visz egy nőt (13 év börtönt követően).
Mann is érezhette ezt a problémát, de ahelyett hogy James Bond imitátor főszereplőjének dicsfényéből faragott volna le, inkább úgy akart kompenzálni, hogy a harcok során ne csak a rosszfiúk sérüljenek meg. A castinggal még kilehetne békülni, ha a történetről nem ordítana, hogy egy banális baromság, de mit is várhatnánk egy olyan névtől (Morgan Davis Foehl), akihez eddig két film köthető (Távkapcs, Férj és férj)?0A kínai atomerőmű biztonsági rendszerét kibertámadás éri (ez még rendben is van, hiszen 2010-ben volt rá eset, hogy az iráni atomerőművek kapacitását megbénította a Stuxnet vírus), aztán a Wall Street-en valaki a szója részvényeibe nyúl bele, ez a két incidens bőven elég ahhoz, hogy Kína és Amerika közös nyomozásba kezdjenek. A kínaiak egy fiatal rendőrtisztet (Leehom Wang) bíznak meg az üggyel, míg ő a börtönben ülő volt iskolai barátját (Chris Hemsworth) szeretné társául. Természetesen hálózati szakértőként megkéri a húgát (Wei Tang) is, hogy velük tartson, ám a gyenge szerelmi szálon kívül, semmit sem tesz a csapat sikerének érdekében.
A film még így is menthető lett volna, olyan Mann féle hatásokkal, mint a Szemtől szemben klasszisában is használt anamorfikus lencsék által teremtett atmoszféra. A lezárásnál látható tömegjelenetről majdnem azt hittem, hogy megmenti a filmet, mert a grandiózus lezárás tipikusan a direktor védjegye, de annyira ki lett fordítva, hogy egy B kategóriás akciófilm vége lehetne.Blackhat-2015-Movie-132A minimalista industrial hangzás a filmzenében, amely arra sarkalt, hogy kivárjam a stáblistán a zeneszerzőt, és meglepve tapasztaltam, hogy régi kedvenc köszönt vissza Atticus Ross személyében. Hivatalosan Harry Gregson-Williams volt a komponista, ám premier után nem tetszésének adott hangot facebookján, miszerint: „Kissé vonakodva csatlakozom azon zeneszerzők hosszú listájához, akik komponálásai ki lettek vágva, vagy figyelmen kívül lettek hagyva Michael Mann által”. Biztos Mann a vágás közben látta a Social Network – A közösségi hálót és úgy gondolta Ross jobban passzolna egy számítógépes témához, elvégre Oscart is nyert vele.

A cselekmény mellett a párbeszédek is műanyagok, ellenben a rendező korábbi alkotásaival (Collateral – A halál záloga, Közellenségek, A bennfentes, vagy az örök kedvenc Szemtől szemben), ahol meglehet hasonlóan macsó szövegek hangoztak, mégsem elrettentő példaként fogok rájuk hivatkozni.
Aki hihető hackereket szeretne a mozivásznon látni az, keresse fel a következő filmek egyikét: A tetovált lány, Tron, Mátrix, Die Hard 4.0, Háborús játékok. Addig rájövök, hogyan lehet egyszerű keresések és szerverre való fellépések mellett egy phising módszerrel az FBI alkalmazottjává válni.
55

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Joker
Következő cikk Későnérők