Timbuktu, rendező: Abderrahmane Sissako, szereplők: Abel Jafri, Kettly Nöel, Ibrahim Ahmed, francia-mauritániai filmdráma, 97 perc, 2014. (16)
Békés tájak, békétlen emberek
Mielőtt azt hinnénk, hogy a National Geographic csatornát nézzük, gyorsan megköveznek valakit. A vallási fanatizmusról szóló afrikai film nem csak a témája miatt került be az Oscar-jelöltek közé, bár nem a mezőny legerősebb darabja.

Az itt élők legnagyobb örömére a terület a szélsőséges iszlamisták ellenőrzése alá kerül, akik bevezetik a sariát (lásd Wiki) és számos olyan intézkedést, aminek az égvilágon semmi értelme nincs. A közösségi oldalakon az emberek hajlamosak olyan képességekkel felruházni magukat, melynek nincsenek a birtokában, az egyik ilyen, mostanában nagyon divatos képesség a vallásszakértő. Ennek legintelligensebb megnyilvánulási formája a tiltsunk be minden vallást, mert minden háború a vallás miatt tört ki. Szerintem meg nem. A háborúk legtöbbje a vallás szándékos félremagyarázása miatt tört ki. A vallás legtöbbször csak ürügy, amivel takarózni lehet. Timbuktuban tilos a zene, a tánc, a foci, az alkoholfogyasztás, a dohányzás a semmittevés és úgy általában minden, amivel az emberek eddig az idejük nagy részét töltötték. Fontos megjegyezni, hogy az utcán gépfegyverrel való egész napos flangálás nem számít semmittevésnek. A különböző országokból verbuvált, nyugati nyelveket beszélő, szent háborút vívó megszállók mobiltelefont használnak, Toyotával járnak, Adidast hordanak, focibuzik és suttyomban még dohányoznak is. A vallást egészen sajátosan értelmezve cipőben, fegyverrel a vállukon mennek be az imahelyre (ahonnan a vallást igazán ismerő és gyakorló öreg jól el is hajtja őket), nőknek teszik a szépet férjük távollétében és a házassági ajánlat elutasítása esetén szelíd erőszakkal követelik ki azt. Még csak azt sem mondanám, hogy ellenszenvesek. A vezetőjük mélyen vallásos, de úgy tűnik, szorult bele némi emberség, a többiek leginkább egyszerűek, zavartak, tanácstalanok (semmiben nem mernek önállóan dönteni) és végül, de nem utolsó sorban képmutatóak.



