Chappie – kritika


chappie

Chappie, rendező: Neill Blomkamp, szereplők: Hugh Jackman, Dev Patel, Sigourney Weaver, Sharlto Copley, amerikai sci-fi, 110 perc, 2015. (16)

Majd ha rappelsz hozzá

A Dictrict 9 óta várjuk, hogy a csoda megismétlődjön, de ez az idő még nem jött el. A mesterséges intelligencia kérdését boncolgatná a film, ha nem ezer más dologgal lenne elfoglalva. Ami nem kérdés, Chappie mindettől függetlenül ikonná fog válni. 

hugh-jackmanValakik vastagon megkenhették a FIFA-t, mert épeszű ember soha nem adott volna rendezési jogot Dél-Afrikának egy foci VB megrendezésére. Beismerem, ez a feltevésem Neill Blomkamp filmjein alapul, mely szerint Dél-Afrikában élni kész szívás. Bármelyik pillanatban kirabolhatnak, megölhetnek, minden nap ajándék az ott élőknek és az oda látogatóknak egyaránt. Ha én lennék a Turisztikai Minisztérium illetékese, tutira nem vele csináltatnék országimázs filmet.
A nem is olyan távoli jövőben, vagyis 2016-ban eljutnak oda, hogy a rendőri erőket robotokkal támogatják meg. A gyártó cégnél dolgozni igazi kiváltság. Kapsz egy Merci furgont, amivel ki-be járkálhatsz, a biztonsági őr még szalutál is hozzá. A fejlesztő, Deon Wilson (Dev Patel) meg is szegi azt a szabályt, mely szerint az ember soha ne vigye haza a munkát. Mivel az általa írt programra a cég vezetője, Michelle Bradley (Sigourney Weaver) nem vevő, ezért azt egy beolvasztásra váró példányba tölti le..otthon. A programtól aztán a 22-es (Sharlto Copley digitális mozgásrögzítéssel) robot öntudatra ébred, nem mellesleg ez a legfőbb ok, amiért a cég nem tartott a programra igényt (rendőrrobotnak egyébként is minek öntudat?). Ebbe az öntudatra ébredésbe rondít bele rendesen egy piti gengszterbanda, melynek tagjai kísértetiesen hasonlítanak a helyi Die Antwoord rap banda tagjaira. Ninja, Yolandi és társai elszúrnak egy melót, ezért égető szükségük lenne Deon Wilsonra, őt viszont csak csomagban adják a robotjával együtt. És ezen a ponton elszabadul a pokol. Ezt a zűrzavart próbálja meg kihasználni a cég másik fejlesztője, Vincent Moore (Hugh Jackman), akinek robotjára – amit a Robotzsaru ED 209-eséről másolt – eddig nem sok igény mutatkozott.  És ezen a ponton még jobban elszabadul a pokol. chappieA rendező a szegények és gazdagok témakör mellé felvette a mesterséges intelligenciát is, ami egyébként egy nagyon érdekes és hálás téma, amennyiben megfelelően kezelik. A Transzcendes erre az egyik legjobb – negatív – példa az utóbbi időkből. Ha mindent alárendelünk a látványnak és leforgatunk egy indokolatlanul hosszú és indokolatlanul drága Die Antwoord klipet, akkor nem hogy válaszokra nem marad idő, de még kérdések feltevésére sem. Pedig lennének.
A látvány, amit kapunk, valóban lenyűgöző, ám előbb szédülünk el a logikai bukfencektől, melyektől már az Elysium sem volt mentes. Weaver és Jackman a legjobb tudásuk szerint játsszák el a harmatgyengén megírt karakterüket. Yolandi és Ninja szinkronhangja irritáló, akárcsak a valóságban, nem csoda, hogy nem tévébemondóként keresik a kenyerüket. Régóta szerettek volna együtt dolgozni a rendezővel, ezért hajlandóak voltak lemenni kutyába, cserébe a hangfalakból és úgy általában a háttérből mindig ők szólnak, a saját gönceiket hordják, a kecójuk a saját képeikkel van kidekorálva és kismillió utalást találunk a saját lemezkiadójukra is. Dev Patelt szerettem, a Chappie megformálásáért felelős Sharlto Copley – akivel egyébként a rendező egy középiskolába járt, de ez most tényleg nem számít – tökéletes munkát végzett.

A Chappie-t igazából nem is a mások által felemlegetett robotos filmekhez hasonlítanám, sokkal inkább egy modern Pinokkióhoz: egy kisgyerek agyával gondolkodó valamit próbálnak meg a felnőttek befolyásolni és elhitetni vele, hogy egyszer igazi gyerek lesz, ha szót fogad nekik. Merthogy valami ilyesmiről szól. A többi csak blöff.6. szék

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A Ti mozitok (12.) - R.E.M.
Következő cikk Üzlet bármi áron - kritika